Tekken
3 – teszt
Kiadó: Namco
Fejlesztő:
Namco
Premier:
1998. szeptember 12 - EU
Platformok:
Playstation, Árkád
Az
a rész, ami a műfaj királyává tette a Tekken szériát.
A Tekken széria nem úgy
indult, mint sok más videojáték-sorozat. Az 1995-ben Playstationre megjelent
első rész nem volt rossz, de sokan beskatulyázták az akkor a 3D verekedős
játékok királyának, a Virtua Fighter klónjának. Az egy évvel később érkező
sequel viszont megkerülhetetlen tényezővé tette a szériát a műfajon belül, a
két évvel később szintén csak Playstationre érkező harmadik rész pedig olyat
tett, amit manapság ritkán látunk: nem csak hozta az előd színvonalát, hanem mérföldeket
vert rá.
Pedig bukhatott volna a
sztorival és az új karakterekkel is a Tekken
3. Azóta, hogy a második részben Heihachi ledobta Kazuyát a mélybe 19 év
telt el. Pár régebbi szereplő megöregedetten tért vissza (Heihachi Mishima,
Paul Phoenix, Lei Wulong), másoknál a tanítvány vette át a stafétát (Forest
Law, Julia Chang, King), de vannak olyanok is, akiket hibernáltak (Nina és Anna
Williams) és természetesen itt vannak az új harcosok is. Ling Xiaoyu, bár Wang Jinrei tanítványa, ám a 16 éves iskolás lány
a Baguazhang és a Piguaquan harcművészeteket űzi, míg Eddy Gordo a Capoeirát hozta be a Tekkenbe. Bár Eddy nem az első
capoeirás a bunyós stuffokban, Elena a Street Fighter III-ból az árkádokban pár
hónappal beelőzte (konzolon viszont az első), de a 3D-nek köszönhetően a capoeirás
mozdulatok és azok látványossága jobban kijött a Tekkenben. A korábbi részekből
visszatért még Yoshimitsu egy eléggé sci-fis öltözettel (személyes kedvenc) és
Jack robot nélkül sem maradtunk, hiszen itt van a felturbózott Gun Jack,
valamint egy mindenkit utánzó, mimikri karaktert is kaptunk Mokujin személyében.
Az egyik legnagyobb erénye a rosternek, hogy olyan
karakterek kerültek be, akik egy régebbit váltottak fel, mégis az újak
szimpatikusabbak. Hwoarang ugyanúgy a
Taekwondo-t űzi, mint mestere a Tekken 2-ből, Baek Doo San, mégis a tanítvány sokkal
egyedibb lett és a későbbiekben meghatározó karaktere lett a rosternek.
Ráadásul már a harmadik részben igen jól elkülönítették a két koreai harcos
stílusát. Aztán itt van Bryan Fury
is. Bár itt még sok Bruce Irvin-hez hasonló támadása van, a folytatásokban
előbbi Kickboxol, utóbbi Thai Boxol, kettejük közül pedig a perverz röhögéséről
híres Bryan lopta be magát jobban a rajongók szívébe. Jin Kazamáról, Kazuya Mishima és Jun Kazama fiáról már nem is
beszélve. Itt talán csak az abszolút Kazuya fanok voltak elégedetlenek
kedvencük kimaradása miatt, de Jin is igazán szerethető figura lett. Itt a
stílusa még annyiban állt, hogy megkapta Jun és Kazuya pár mozdulatát és csak a
későbbiekben szakadt el a Mishima és a Kazama harcművészetektől, de neki a
jelentősége amúgy is a történetben keresendő.
A főboss Heihachi mellett Ogre és annak végleges formája, True
Ogre. Heihachi Ogre miatt rendezi meg a harmadik Iron Fist tornát, hogy
megszerezze annak erejét. Bár mozdulatok terén főként a Tekken 3-ból kimaradó
harcosok mozdulatait kapta meg, kinézetre és hangra is badass lett. Sajnálom,
hogy a továbbiakban csak a non-canon Tekken Tag Tournamentekben és a Tekken 5
Devil Within módjában láthattuk a zöld lényt.
Egy verekedős játékban
a szerethető figurák mellett a főtényező a karakterek közötti balansz, a Tekken
3 pedig ebben is kimagasló. Nincsen túl gyenge, erős szereplő, mindenkinek
megvannak a maga előnyei és hátrányai is. Ráadásul a bunyó pár újításnak
köszönhetően még élvezetesebb lett. A sidestep
behozásával most már teljes mértékben 3D-ben harcolhatunk, az animációk
szebbek, az ugrások magasságát pedig visszavették.
Fontosnak érzem kiemelni, hogy sokan az új
Tekkeneket a kombózás miatt szidják, mert lehet a levegőben püfölni az ellent.
Általában a Tekken 3-at hozzák fel ellenpéldának, hogy itt még milyen jó volt a
bunyó, mert nem haltam meg a falnál, a földön vagy a levegőben. Tény, fal
nincsen a Tekken 3-ban, földön feküdve is egy minimális biztonságban érezhettük
magunkat, de a levegőben püfölés, azaz a juggle
kombók itt is megvoltak. Mivel nem volt Online, így kevésbé volt fájó
egy-két vereség a mellettünk ülő havertól. A damage scalling (minél több ütés a
levegőben, annál kevesebb sebzés) is csak pár támadást fedett le, viszont egy
négy hites kombó eléggé sok életbe került. Paul Phoenix klasszikus ütésének
sebzéséről, a Phoenix Smasherről már nem is beszélve. Ezekkel a példákkal csak
arra szeretnék kilyukadni, hogy a Tekken 3-ban egy pár hites kombó sebzése kb.
felér egy Tekken 6-os Boundos, falos mozdulatsorral, ráadásul utóbbiban
növelték is az életerő csíkunkat.
A szokásos játékmódok
az elődből most is jelen vannak, de akad azért pár új is. Először is itt van a Tekken Force, az első beat ’em up
minijáték a Tekken szériában. Balról jobbra kell haladni kiválasztottunkkal,
majd négy pályán keresztül kell legyőzni a Tekken Force katonáit. Egyrészt az
új játékmód nemcsak kitolja a játék amúgy is kiváló szavatosságát, de jó móka
is, és egy kis extra tartalmat is kapunk, ha teljesen kimaxoljuk a Tekken
Force-ot.
Aztán itt van a Ball
Mode is. Kis strandröpladba, ahol a karakterek támadásaival üthetjük át a
lasztit az ellenfél oldalára, de sebezhetjük is velük a delikvenst. Szintén jó
kis hepaj, ráadásul a mód főszereplő a japán mangákból is ismert Gon.
A korábbiakban az Arcade mód végigjátszása után
kaptunk egy pár másodperces endinget és ez most is így van, ám ezúttal visszanézhetjük
a megszerzett videókat a Theatre Mode-on
belül, ráadásul a korábbi Tekkenek endingjeit is megleshetjük nosztalgia
gyanánt, ha a mód és a megfelelő opció kiválasztása után behelyezzük a korábbi
Tekken lemezeket. Ugyanez vonatkozik a zenei részre is. Tetszett Jin pályájának
árkád és konzolos zenéje is? Nyugodtan hallgasd vissza, ahogy a Tekken 1 és 2
muzsikáit is.
Szóba került a zene,
így ideje rátérnem a játék audiovizuális részére is. Daisuke Gori hangjával naggyá tette az amúgy is legendás Heihachit,
ráadásul olyannyira jó választás volt, hogy egészen a Tekken 6-ig
szinkronizálta. A Tekken Tag Tournament 2-ben azért nem ő kölcsönözte a hangját
Heihachinak, mert 2010-ben elhunyt, Isten nyugosztalja. Eric Kelso is egybeforrt Paul Phoenix-szel, a karakternél
Heihachihoz hasonlóan csak a Tekken 6 után történt változás a szinkron terén. Isshin Chiba viszont annyira nyerő
választás volt Jin Kazamához, hogy a 3-tól kezdve az összes Tekkenben ő Jin
hangja, legyen szó Namco vagy más cég által készült Tekkenről, de még a Tekken:
Blood Vengeance animációs film japán változatában is ő szinkronizálja az ifjú
Kazamát. Bár csak három szinkronszínészt emeltem ki, a többi karakter hangját
is jól eltalálták.
A zenékkel sincsen probléma, talán a Tekken 3-nak
van az egyik legjobb Tekken Soundtrack-je. Főként Keiichi Okabe és Nobuyoshi
Sano felelt a zenékért, akik pár másik zeneszerzővel kiegészülve a Yoshie
Arakawa, Yoshie Takayanagi duót váltották fel és jó pár alkotásuk 1998 óta
klasszikussá vált. Jin témáját már több feldolgozásban is hallhattuk a későbbi
Tekkenek során, de Ogre és Heihachi zenéjét is felhasználták már a Street
Fighter X Tekkenben. A többiek is hozzájuk és pályájukhoz illő számokat kaptak,
szóval a játék audio része is kiválóra sikerült.
A grafikáról pedig tényleg már csak
szuperlatívuszokban írhatok. Egyértelműen a legszebb verekedős játék
Playstation 1-en, de minden műfajt összevetve is ott van a legjobb 10 között. A
karakterek remekül festenek, ahogy az endingek is. Utóbbiak annyira szépek,
hogy szinte el sem hisszük, hogy ezt Playstation 1-re készítették. Persze részletezhetném
még sorokon keresztül a játék kinézetét, de felesleges, mert aki nem látta
mozgásban a Tekken 3-at az pótolja minél hamarabb, muszáj megnézni.
A Tekken 3 egy páratlan
játék. Minden tökéletes klappol. Az új szereplők szerethetők, a balansz
hibátlan, az audiovizuális rész kiváló, a rengeteg módnak, rejtett dolgoknak
(ruha, karakter) köszönhetően pedig sokáig ott fog pörögni a Playstation 1-ben.
Minden téren ott van a legjobb Playstation játékok között, a Tekken szériát
igazi húzónévvé tette, műfajon belül pedig a következő generáció beköszöntével
is csak nehezen tudták letaszítani a trónról.
Pozitívum:
- Minden tökéletes, kár részletezni
Negatívum:
- Nincs
Grafika: Kiváló
Játszhatóság: Kiváló
Szavatosság: Kiváló
Zene/Hang: Kiváló
100%
Don-Atello
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése