Hangya
és Bosszúállók: Ultron kora trailer elemzés
Január
6-án Hangya, Január 13-án pedig a Bosszúállók: Ultron kora jelentkezett újabb
előzetessel. Lássuk milyen újdonságokat tudhattunk meg.
Kezdjük a Marvel
legapróbb hősével. Valószínűleg Scott
Lang (Paul Rudd) majd el akarja
lopni a Hank Pym (Michael Douglas) által készített Hangya
ruhát. Ezzel nem mondtam szerintem újdonságot. Scottot lecsukják, Pym lerakja
az óvadékot és felajánlj neki egy második, egyben utolsó esélyt, amivel végre
jót cselekedhetne.
Amennyire ügyesek Marvelék a promózásban
ugyanannyira titokzatosak is Hangyával kapcsolatban, szóval magáról az
előzetesről sokkal többet nem nagyon lehet írni. Corey Stoll Yellowjacketjét
és Evangeline Lilly Darazsát nem láthattuk szupergonosz/szuperhős
szerkóban, valamint a látvánnyal is spóroltak az előzetes összerakásánál. Ezzel
szerintem nincs baj, több mint fél évvel a premier előtt nem kell mindent
ellőni. Ugyanezt tudom azoknak is mondani, akik szerint steril lesz a
produkció: várjuk ki a végét, még nagyon sok van hátra.
A Hangya is megkapta a beharangozónál a komoly
hangulatot, de a Marvelt ismerve ezzel vigyázni kell. Senki ne számítson Sötét
lovag szintű hangvételre. Paul Rudd kétszer szólalt meg az előzetesben, kétszer
mosolyt is csalt az arcomra (szerintem nem vagyok egyedül), aminek én örülök,
hiszen ha több ilyen jelenet lesz a filmben, akkor azzal meghagynák Rudd komikus
vénáját, ráadásul a Marvel a marketingnél is eléggé a poénra gyúr rá, ami
már-már trollszintű.
Sztori szempontból, ami még fontos, hogy feltűnik
majd Howard Stark, akit John Slaterry fog alakítani (ő játszotta
a Vasember 2-ben is az idősebb Starkot) és Haylet
Atwell Peggy Carter ügynöke is.
Ez azt jelenti, hogy kicsit a múltba is vissza fogunk kanyarodni. Bár a filmes
univerzumban Tony Stark (és Bruce Banner) lesz Ultron létrehozója, lehet, hogy
azért Pym keze is benne van és ezzel kicsit a képregényekhez is
visszanyúlnának. Az is előfordulhat, hogy a S.H.I.E.L.D. korai időszakába
nyerhetünk majd bepillantást.
Bármennyire is apró
Hangya, azért van bőven súly a vállán. Bár a Marvel nagyon sok karaktert tett
még népszerűbbé a filmjeivel, sőt a Galaxis őrzői szinte az ismeretlenségből
lettek sztárok, azért Hangyánál talán egy picivel nagyobb a rizikófaktor. Egyrészt
a Marvel Hangyával kezdi meg az új hősök beépítését, és ha valami itt rosszul
sül el, az hatással lehet Fekete Párducra, Dr. Strange-re és másokra is.
Másrészt hiába a Bosszúállók: Ultron kora lesz a második fázis záró darabja,
Peyton Reed alkotása kb. két hónappal később érkezik és a kevésbé jól
informáltak biztosan számon kérik majd a filmen, hogy a végén nem volt akkora
durranás, mint a Bosszúállók 2-nél. Ez nem az alkotás hibája lesz, mégis neki fogják felróni ezt a nem létező hiányosságot.
Térjünk is át a
Bosszúállók: Ultron kora második előzetesére. Rengeteg kérdésre választ
kaptunk, de sok új is megfogalmazódhatott bennünk.
Az egyik leglényegesebb, hogy Tony Stark irányítja
majd a Hulkbustert a Hulk elleni harcban. Sejteni lehetett ezt, de ez most már
100%. Az első kedvcsinálóban láthattunk továbbá egy műtőasztalt és pár sebészeti
eszközt, amiket nem tudtunk hová tenni, ám az új trailer eloszlatta a
kételyeket. Fekete Özvegyen készülnek valamilyen beavatkozást végrehajtani.
Picit fiatalabbnak tűnik és más a hajviselete, valószínűleg ez a múltban fog
játszódni. A kérdés már csak az, hogy ki kísérletezett Romanoffal?
Hulk úgy néz ki, hogy nem lesz önmaga a Hulkbuster
elleni csatában. A szeme körüli pirosság arra utalhat, hogy Skarlát Boszorkány
csinált vele valamit, az arcán kiduzzadó kék erek pedig akár Loki jogara által
jöhettek elő. Elképzelhető, hogy miután a Bosszúállók legyőzik Strucker bárót
az ikrek a jogarral együtt átállnak Ultronhoz, első dolguk pedig Hulk
kiiktatása lesz.
Még mindig maradva a Hulk vs. Hulkbusternél. A
helyszín valószínűleg Johannesburg lesz. Ez két dolog miatt is érdekes.
Egyrészt láthattunk az új előzetesben egy jelenetet, ahol a Quinjet repül
Johanessburg épületei között. A Bosszúállóknak lehet itt lesz valamilyen
feladata, míg Vasember Hulkkal harcol.
Másrészt Fekete Párduc otthona, Wakanda szintén
Afrikában található. Kisebb cameóként már most feltűnhet, de ugye Wakandában
található a Vibránium, amiből Amerika Kapitány pajzsa készült. Lehet, hogy
amikor a Bosszúállók Wakanda felé veszik az irányt, már el lesz törve Kapitány
pajzsa? Rajtuk kívül Ultronnak is kellhet a Vibránium, hogy bevonja vele magát
és ott van Ulysses Klaw is, akit most ismét láthattunk egy karom nyaklánccal.
Lehet, hogy az előző Fekete Párduc karma van Klaw-nál? Vagy csak a névvel
játszadoznak Marvelék?
Láthattuk továbbá egy nőt egy barlangban, ami
valószínűleg ugyanaz a barlang lesz, ahol Thort láthattuk megmártózni az első
előzetesben. Sokan feltételezik, hogy Fekete Párduc húga Shuri lesz, vagy egy
Dora Miljae harcos (Fekete Párduc védelmezője), de pletykálják már Halált is. Lehet
itt fogják majd bányászni a Vibrániumot, de az is elképzelhető, hogy ez a
barlang vezet a Wyrd forráshoz, amiben majd Asgard királya megfürdőzik, hogy
megtalálja a választ Ultron legyőzésére. Aztán lehet, hogy a Ragnarokot látja
majd. Mindenesetre az is érdekes, hogy valamilyen villám fájdalmat fog okozni
Thornak, a Villámok Istenének, úgy, hogy nincs nála a Mjölnir, ahogy azt láthattuk az
új előzetesben.
Ultront ezúttal támadni is láthattuk, egy Ultron
bottal meg Amerika Kapitány küzdött meg. Ebben a pár másodpercben Kapitánynak elég
nehéz dolga volt, reméljük az Ultron botok vezetőjük mellett komoly kihívást
okoznak majd a Bosszúállóknak. Ultron létrejöttének alapötletét pedig most
hallhattuk Tony Starktól. Ebben a sebezhető világban kell valami, ami erősebb
mindannyiunknál. Ez lenne Ultron. A trailer pedig most is megkapta aláfestésnek
Pinokkió – I’ve got no strings dalát,
ezúttal ének nélkül, de hasonlóan sötét tónusban.
Az tény, hogy az új
trailer hozta az epikus, badass hangulatot, ám sokaknál gyengébb lett, mint az
első beharangozó. Szerintem nem lett gyengébb, egyszerűen csak a korábbinál
megvolt az újdonság varázsa. Akkor nem tudhattuk, hogy mire számítsunk, most
viszont voltak már elképzeléseink. Továbbra is előny, hogy nem lőnek el mindent
Marvelék, nem kell látnunk a teljes Hulk vs. Hulkbuster harcot, és jó, ha
Víziót is mozgó formában meghagyják májusig.
Don-Atello
Mit tudunk eddig a Bosszúállók: Ultron koráról?
A
Marvel Filmes Univerzum – Második Fázisának legnagyobb durranása
vitathatatlanul a Bosszúállók: Ultron kora lesz. Jövő májusban érkezik a
mozikba Joss Whedon alkotása, de pár információnak, trailernek köszönhetően már
most tudunk egy-két dolgot a folytatásról.
Az első teaser október
22-én vált nyilvánossá, azóta több mint 59 millióan nézték meg Youtube-on a
Marvel hivatalos oldalán. Már ez a kedvcsináló is igencsak remekre sikeredett
és sok kérdést hagyott maga után, ahogy a két újabb kisebb módosításokkal
kiadott trailer is.
Elsőként itt van James
Spader Ultronja. Egyszerűen
hátborzongató a hangja, s bár a kiadott szinkronos verzió Ultron esetében
gyatrára sikerült (valószínűleg más lesz a szinkronhangja a végleges verzióban),
de komolyan elgondolkoztam azon, hogy feliratosan fogom megnézni a mozikban a
Bosszúállók 2-t. Ugyanazt érzem Ultron hangjával kapcsolatban, mint anno a
Sötét lovag - Felemelkedésben Bane-nél:
a szinkron nem adná vissza a nemezis félelmetességét.
Mindhárom trailernek a zenéje Pinokkió – I’ve got no strings dalára épült, persze sokkal drámaibb
stílusban. Nem csak a komolyabb hangvétel miatt került be ez a szám az
előzetesekbe, valószínűleg Ultron egyik fő eleme is lesz. A Gepetto – Pinokkió
párhuzam itt Tony Stark – Ultron
kettősben (a képregényben Hank Pym, azaz Hangya tervezi Ultron, de valamilyen
formában valószínűleg itt is köze lesz Ultronhoz) teljesedik ki és ez a muzsika
arra szolgál, hogy Ultron tényleg szabad lesz. Az Agents of S.H.I.E.L.D. első
évadának 20. részében Hill ügynök
(aki az Amerika Kapitány: A tél katonájában megszűnt S.H.I.E.L.D. után került
Starkhoz) említi May-nek, hogy Stark
és csapata épp privatizálják a világbiztonságot – ez lenne a későbbiekben Ultron.
Az okot még nem tudjuk, hogy miért válik önállóvá és miért akarja az
emberiséget kiirtani, de erre is magyarázatot fogunk kapni, legkésőbb
premierkor. Szinten érdemes megjegyezni a Marvel által szintén megmutatott
jelenetet, melyben favágás közben Steve
Rogers és Tony Stark veszekedik, melynek végén Rogers mondja, hogy
akárhányszor egy ember megpróbálja megfékezni a háborút, mielőtt még
elkezdődne, mindig az ártatlan emberek halnak meg. Ultron tehát az előjelek
alapján tényleg kemény ellenfél lesz, reméljük nem a potenciállal rendelkező,
de annak megmaradt gonoszok táborát fogja erősíteni.
Új szereplőként még itt lesznek a Maximoff testvérek, Skarlát Boszorkány (Elizabeth Olsen) és Higanyszál (Aaron Taylor-Johson). Arra most nem térnék ki, hogy Marvel mivel magyarázza meg, hogy ők miért nem mutánsok, mert egy korábbi cikkemben már megtettem (Marvel Filmes Univerzum – Második Fázis), de a film elején az Amerika Kapitány: A tél katonájának stáblistás jelentéből következtetve valószínűleg Strucker bárónak (Thomas Kretschmann) fognak dolgozni Loki jogarának is köszönhetően, majd ezt követően fognak csatlakozni Ultronhoz, hogy végül a Bosszúállókat segítsék. Kettejük ide-oda átállása is fontos lesz, de hogy minek hatására fognak végül Thornak és a többieknek segíteni azt még homály fedi, ahogy azt is miért tüntetnek valami ellen.
Andy
Serkis is leszerződött a filmre, egy pillanat erejéig
látható is a kedvcsinálókban. Nincs megerősítve, de valószínűleg Chadwick Boseman Fekete Párducának egyik nemezisét, Ulysses Klaw-t fogja alakítani. Az új hős felvezetését ezzel meg is
oldanák, persze azt még egyelőre nem tudni, hogy Párduc csak egy stáblistás
jelenetben lesz látható vagy esetleg a filmvégi csatában is szerepe lesz-e. Klaw
pedig Ultronnak segíthet, hiszen Ultron saját maga felturbózásához valószínűleg
vibrániumot fog használni és a képregényekben Klaw is igencsak vágyik a ritka
fémre. Arról nem is beszélve, hogy Amerika Kapitány pajzsa valamelyik harc
során ketté fog törni, és mint tudjuk, az is vibrániumból van.
Ultronhoz kapcsolódik Vízió megjelenése, akit Paul
Bettany fog alakítani. A képregényekhez hasonlóan ő is először a rossz
oldalt fogja erősíteni, de ő is át fog állni a Bosszúállókhoz. Paul Bettany
eddig Stark mesterséges intelligenciájának, J.A.R.V.I.S.-nak volt a szinkronja,
a Bosszúállók folytatásában valószínűleg Ultron J.A.R.V.I.S.-t is meg fogja
fertőzni a saját elképzeléseivel és egy élő androidot fog belőle készíteni. Mozgásban
eddig még nem láthattuk, csak pár concept artot adtak ki róla.
Vízió
Ha már szóba került előbb Thor, a második kiegészített trailer eleje egy hosszabb jelenetet tartalmazott. Itt a Bosszúállók több tagja is megpróbálja felemelni Thor pörölyét, közülük csak Rogers tudja megmozdítani (Thor fejét mindenképpen figyeljétek közben). Fekete Özvegy ügyesen kitér a próbálkozás alól, lehet nem véletlenül? A képregényekben ő is felemeli a Mjölnirt, ahogy azt a lentebb lévő képen láthatjátok, Joss Whedon valószínűleg erre szeretett volna utalni.
A csapatból mindenki itt van, kiegészülve Hill
ügynökkel, Rhodey-val és egy koreai
tudóssal. Ez a pár perc pont az sugallja, hogy bár sokuknak megvolt a saját kis
kalandja a New-yorki csata után, mégis ha mód van rá, akkor összejárnak, együtt
dolgoznak, jókat beszélgetnek, röhögnek. Thor is feltehetően azóta a Földön van,
hogy a Sötét világ stáblistás jelenetében visszatért Jane-hez. Ezt a kis mókát
zavarja meg Ultron egy korai verziójában, majd uszítja rá a Bosszúállókra a
Vasember páncélokat. Kíváncsian várhatjuk, ahogy a megszokott ruhájuk,
fegyvereik nélkül veszik fel a harcot a Bosszúállók, Ultron pedig ez után egyre
inkább erősödni fog (ahogy a trailerek végén is láthattuk), jelenléte pedig
egyre inkább mérgezni fogja a hősök csapategységét (pl. Thor felemeli Starkot a
nyakánál fogva).
Thor szerepe a filmben más miatt is fontos lesz.
Egyrészt Loki és Heimdall is fel fog tűnni egy
jelenetben (máshol meg Nick Fury
cameózhat), kérdés, hogy miért. Másrészt az előzetesekben szintén csak
pillanatra, de Thor meztelenül áll egy vízben, ami a hasáig ér és korántsem
örül ennek. Az Amerika Kapitány harmadik részében, a Civil Warban (Polgárháború) valószínűleg nem fog szerepelni, a
képregényekben is csak egy Thor robot volt, amit Stark készített. Thor
Bosszúállók 2 utáni sztorija a Ragnarok
lesz, de egyelőre csak találgatások vannak azzal kapcsolatban, hogy mi is lesz
ez pontosan. Pletykálták már Surtur
megjelenését, szó volt már Loki és Jégóriások kontra Istenek háborúról, de a
Ragnarok Thor Polgárháborús robotját is jelenti. Azt se felejtsük el, hogy
Kapitány törött pajzsa mellett Thor mozdulatlan földön fekvő testének egy
részét láthatjuk, Kevin Feige producer pedig azt állította, hogy Thor harmadik
önálló kalandjának előzménye az Ultron kora lesz.
Sólyomszem
nagyobb szerepet fog kapni, itt végig a Bosszúállókkal lesz. Elvileg a kiadott
Stark – Rogers vita az ő házánál zajlik, ahová valószínűleg menedék miatt
mehetnek a Bosszúállók. Amerika Kapitány feltehetőleg ismét a csapat
összetartója lesz és ismét sok morális kérdéssel kell majd megbirkóznia. Pár
másodpercnyire azonban a trailerekben újra egy második világháborús
szórakozóhelyen láthatjuk. Skarlát Boszorkány csinált vele valamit? Esetleg
valaminek a hatására flashbackként láthatjuk Kapitányt a múltban?
Fekete Özvegy múltja is kicsit górcső alá kerül az
Ultron korában. A tél katonájában azzal, hogy a S.H.I.E.L.D.-ről és benne
fejlődő Hydráról mindent nyilvánossá tett az ő álcájára is fény derült. Van egy
balett jelenet a kedvcsinálókban, lehet hozzá fog kötődni? Ki zongorázik a
háttérben?
Azzal, hogy bekerült a Hulkbuster páncél a filmbe rengeteg rajongó vágya teljesült. Kérdés, hogy miért. Elképzelhető, hogy Skarlát Boszorkány vagy Loki jogara által megbabonázzák Bannert és Hulként ezért kezd el tombolni Johanessburgban (ide tartozhatnak a hajók is előzetesekből, amint egy híres roncstemetőben vannak). Egy másik teória szerint viszont Banner kérte meg Starkot, hogy építse meg páncélt és ezt szerették volna tesztelni, ami persze aztán eldurvul. Az eddig látottak alapján Banner koránt sincs a helyzet magaslatán (zavarodott tekintet a többi hős között a Quinjeten, botladozás a havas tájon, ahol Sólyomszem is harcol, Fekete Özveggyel összekulcsolja a kezét Hulkként), szóval az ő szerepét is kíváncsian várhatjuk.
Pletykálják, hogy
valamelyik hős meg fog halni, kérdés hogy ki. A bejelentett folytatások miatt
eleve kiesik Amerika Kapitány és Vasember, nekik a Civil Warban lesz jelenésük
2016-ban és valószínűleg Fekete Özvegy is velük tart. Thor megy 2017-ben
Ragnarokozni, Hulk pedig Mark Ruffalónak
is köszönhetően egyre népszerűbb, szóval őt maximum az űrbe lövik ki. Sólyomszemre
hihettük sokáig azt, hogy ő lesz az, akit kiírnak, de a Jeremy Renner szerződése az Ultron kora utánra is szól, tehát egy
újabb Bosszúállók rész fix neki és lehet, hogy még a Civil Warban is benne
lesz.
A Maximoff testvéreket felesleges lenne behozni és
egyből megöletni, Víziónak is biztosan lesz jelentősége a későbbi részekben,
ahogy Hill ügynöknek is. Nick Fury már nem a S.H.I.E.L.D. vezetője, ő maximum
tanáccsal tudja ellátni a többieket. Amúgy is A tél katonájában már ellőtték,
hogy meghalt és mégis visszatért, ezt fokozni maximum azzal tudnák, ha
véglegesen kinyírják. Egyelőre talán Rhodey megölésére van a legnagyobb esély, hiszen
önálló Vasember film jelenleg nincs tervben. Ismerve Whedont persze az is
előfordulhat, hogy óriási csavarral mégis megöl valaki olyat, akire abszolút
nem számítunk.
Még sokat kell aludni a
Bosszúállók: Ultron kora premierjéig, az előzetesek hagytak maguk után még
kérdéseket (mire kell a műtőasztal, műtőszerszámok), de a marketinggépezet már
beindult. Persze a jövőben érkező trailerekkel, TV spotokkal csak óvatosan,
ahogy a képregényes weboldalakkal is, hiszen könnyen belefuthatunk egy-két
spoilerbe. A sequellel kapcsolatban óriásiak az elvárások, de az eddigiek
alapján bízhatunk Whedonban, mert az biztos, hogy minden téren nagyot fog
durranni a Bosszúállók: Ultron kora.
Don-Atello
Marvel Filmes Univerzum – Második fázis
A
Marvel a szóló filmjeivel szépen megismertette hőseit, majd a Bosszúállókban
Loki ellen eresztette őket. Ezt követően azonban újra egyedül kell
helytállniuk. Lássuk hogyan sikerült nekik.
Vasember
3
A Bosszúállók után egy
évet kellett várni egy újabb Marvel filmre, ez pedig a Vasember 3 volt. Jon Favreau ezúttal csak Stark sofőrjét
és testőrét alakította, a rendezésért Shane
Black felelt, a többiek pedig visszatértek megszokott szerepükhöz. A
rosszak oldalát ezúttal Guy Pearce Aldrich Killianje és a régóta várt Mandarin erősítette Sir Ben Kingsley alakításában.
A film vitathatatlanul jobb lett, mint a második
rész, de az első nyomába sem ér. Az akciók rendkívül látványosak voltak, főleg
mikor megérkeznek Stark páncéljai. A humorral szintén nem volt gond (néhol
talán már túlzásba is estek) és Black behozta a Vasember filmekben eddig nem
látott nyomozást is. Tony Starknak
ezúttal is megvolt a maga problémája. A Bosszúállók végén az amerikai kormány
által kilőtt atombombát ő vitte át a portálon keresztül a Chitaurik világába és picin múlt, hogy nem maradt ott végleg. Ez a
sokk rémálmokban és pánikrohamokban jelentkezik Starknál, alvás helyett pedig
inkább újabb és újabb páncélokat gyárt. Ez viszont egyre inkább elűzi maga
mellől Peppert.
A legnagyobb probléma a Vasember 3-mal kapcsolatban
a gonoszokban rejlik. Maga az Extremis
történettel nincs gond, de Killian olyan, mint egy gyengébb kiadású Justin
Hammer. A tűz okádását is egyszer láthattuk, ezzel mutatva, hogy milyen erős,
de többször nem, így viszont ez a képesség totálisan felesleges lett. A csavar
pedig tényleg meglepő, de azzal, hogy Killian lett Mandarin, Sir Ben Kingsley
karaktere pedig csak egy színész, pont ezzel rontották el Vasember legfőbb
nemezisét, aki addig amúgy hátborzongató volt. Rebecca Hall Maya Hansenje
is hamar kiíródott. A Starknak segítséget nyújtó Harley (Ty Simpkins) is
számomra egy idő után idegesítővé vált, Rhodey,
mint Vashazafi pedig nem sokat tett
hozzá a filmhez. Az előzetesek által sugallt sötétebb hangvétel is félrevezető
volt, Stark pedig a végén ismét csak segítséggel győzi le ellenfelét. A
stáblistás jelenetnél sokan nagyobb dologra számítottak, én viszont örültem,
hogy a film egészében jelen lévő narráció Bruce Bannernek szól, ezzel is
mutatva, hogy attól, hogy nem együtt akcióznak a Bosszúállók tagjai még tartják
egymással a kapcsolatot. Zeneileg viszont a legjobb a Vasember albummal van
dolgunk, bár Brian Tyler az egészet egy, de nagyon megjegyezhető főtémára
építette fel, ami az akciódús illetve lassabb részekhez is remekül passzol. Az
AC/DC hiánya viszont megbocsáthatatlan.
A hibák ellenére
egyáltalán nem rossz film, csak valahogy az az érzés fog el bennünket vele
kapcsolatban, hogy többet ki lehetett volna hozni belőle. Shane Black
változtatásai és stílusa nem biztos, hogy annyira szükségszerűek voltak. Persze
a 200 millió dollárból készült alkotás világszinten 1,2 milliárd dollárt hozott
a konyhára, ezzel gyorsan a Marvel filmek közül felugrott a második helyre. A
vizuális effektekért járó jelölés sem maradt el, de győzni a Vasember 3-nak sem
sikerült, csakúgy, mint a Bosszúállóknak és a korábbi Vasember filmeknek.
Thor:
Sötét világ
Thor is visszatért,
Kenneth Branagh-t a direktori poszton Alan
Taylor váltotta. Miután Thor megküzdött a Bosszúállókkal New Yorkban Loki és Chitauri serege ellen, Asgardban és a többi világban kell rendet
teremtenie. Lokit bezárta a börtönbe, a tisztítással is szépen halad, de a békét
Malekith (Christopher Eccleston) és
annak sötét elf (és nem tündér)
serege, élén Algrimmal/Kurse-szel (Adewale Akinnuoye-Agbaye), próbálja megtörni, ehhez pedig szüksége
van egy Tesseracthoz hasonló
Végtelen Kőre, az Aether-re.
A Marvel Alan Taylor megbízatásánál remekül döntött,
ugyanis a rendező magával hozta a Trónok harca koszosságát. Asgard már nem
olyan csillogós, giccses, mint volt Branagh-nál, hanem sokkal komorabb.
Svartalfheim és Vanaheim is sokkal jobban eltolja Thor világát a fantasy felé.
A díszletek, a sötét elfek jelmezei is pazarul festenek, ráadásul utóbbiaknál a
saját nyelv is érdekessé teszi őket. A látvány pedig, mint minden Marvel
filmnél abszolút top kategóriás.
Persze a film akkor működik a legjobban, amikor
Lokin van a hangsúly. Ezt a Marvel is jól vette észre, ezért a végső verzióba
sokkal több Lokis jelenet került be, mint ahogyan az eredetileg tervezték
(talán emiatt Malekith járt rosszul). Tom Hiddleston pedig még mindig képes
ellopni Chris Hemsworth-től a rivaldafényt, bár utóbbi most már tényleg
magabiztosan mozog Thorként és színészileg is fejlődött. A többiek közül Frigga több szerepet kapott, Darcy (Kat Dennings) ismét a poénforrás, Jane takaréklángon ég, Selvig
doktorból viszont egy eléggé bugyuta karaktert kreáltak. A zenéért a Vasember
3-ból ismert Brian Tyler felelt (miután a Patrick Doyle helyét Carter Burwell
vette át a folytatásra, ám ő kreatív nézeteltérések miatt májusban távozott), s
bár Thor kapott egy megjegyezhető főtémát (amire épül az egész album és már-már
túlhasznál a zeneszerző), Loki viszont jobb muzsikát érdemelt volna a
sejtelmes, főként hárfára és vonósokra épülő nóta ellenére.
A sequelnek azonban van
két óriási hibája. Malekith ismét a potenciával rendelkező, de annak megmaradt
gonoszok táborát erősíti. Egyszerűen csak bosszúszomjas és a kilenc világ
együttállásánál az Aether segítségével sötétségbe akarja taszítani a világot.
Azt, hogy miért ez motiválja, nem tudjuk meg. A másik probléma pedig pont
Malekith gyenge szerepléséből fakad. Mivel nem egy acélos gonosz (Lokit meg a
saját céljai vezérelnek) a történet sem lett annyira erős, így viszont a Thor:
Sötét világ, mint önálló film háttérbe szorul a jövőben készülő alkotások
felvezetése (Galaxis őrzői, Bosszúállók: Ultron kora, Thor: Ragnarok) miatt.
Talán ha hosszabb lett volna egy negyedórával, jobban kibontakozhatott volna
Malekith és úgy egészében Taylor filmje.
A Bosszúállókhoz hasonlóan két stáblistás jelenetet
kaptunk, az egyikben Thor barátai, Sif
(Jaimie Alexander) és Volstagg (Ray Stevenson) az Aethert viszik el a Taneleer Tivanhoz, ismertebb nevén a Gyűjtőhöz (Benicio Del Toro). Miután az asgardiak elhagyják a
termet, a Gyűjtő azt mondja, hogy „Egy megvan, még öt kell” ezzel utalva a Végtelen
kövek beszerzésére és ezzel felvezetve a Galaxis őrzőit. A másik jelenetben
pedig Thor láthatjuk, ahogy visszatér a Földre Jane-hez és igazából ezt a pár
percet a filmhez is hozzácsaphatták volna.
A Bosszúállók és a marketing jótékony hatással volt
a Thor: Sötét világra, ugyanis a 170 millió dollárból készült produkció majdnem
650-et hozott vissza.
Amerika
Kapitány: A tél katonája
Az Amerika Kapitány
folytatásánál is rendezőváltás történt, Joe Johnston helyét az eddig
vígjátéksorozatokból (Balfékek, Happy Endings) ismert Joe és Anthony Russo
vette át. Miután Amerika Kapitány Vasember, Thor és a többiek oldalán legyőzte Lokit és seregét próbál beilleszkedni,
bepótolni lemaradásait, de ez igen nehezen megy. A S.H.I.E.L.D. szolgálataiba
áll, ám az egyik küldetés után egyre furcsább dolgok történnek.
Az Amerika Kapitány: A tél katonájának legfőbb
pozitívuma a történet. Ez a 21. századi politika thriller vonal, hogy mindenkit
megfigyelünk, persze szuperhős köntösbe bújtatva, egyértelműen jól áll a
filmnek. Olyannyira, hogy az eddigi Marvel filmek közül A tél katonájának van a
legsötétebb hangulata, köszönhetően a Hydra S.H.I.E.L.D.-be való
beszivárgásának, ténykedésének. Szóló filmek közül van olyan jó, mint Vasember,
sőt talán még jobb is, emellett pedig egyértelműen ott van a helye a top 5
képregény-adaptáció között.
Ahogy az alcím is elárulja, Kapitánynak a Tél katonájával kell megküzdenie. Itt a
Marvel nem követte el azt a hibát, amit a Vasember 3-nál Mandarin esetében, itt
a Tél katonája tényleg Rogers egykori barátja, Bucky, akit ismét Sebastian
Stan alakít, aki egyfolytában agymosáson megy keresztül. Bár sok mondata
nincsen Buckynak, mégis hihetetlenül badass az egész fim alatt. Kijelenthetem,
Loki után megvan a Marvelnek a második legfőbb gonosza.
Persze a többiek és a legjobbjukat hozták. Chris
Evans még hitelesebb Kapitányként, ahogy Scarlet Johanssonnak is gyerekjáték
Fekete Özvegy megformálása. Kettejük között nagyon jól működik a kémia az egész
film során. Új szereplőként itt van Anthony
Mackie Sam Wilsonja/Sólyomja illetve Robert Redford Alexander
Pierce-e. Előbbi humoros, jól hozza a szárnysegéd szerepet, valamint az ő
repülései a film leglátványosabb részei (a Helicarrierek és a jól
megkoreografált harcok mellett), míg utóbbi rutinos színészként tényleg a
maximumot hozza és nem csak úgy leszerződött, ami igencsak ritka egy
blockbuster esetében, valamint ő a S.H.I.E.L.D. egyik vezére és a
Világbiztonsági Tanács tagja. Samuel L. Jackson és Cobie Smulders hozza a szokásosat, mint Nick Fury és Maria Hill ügynök.
A zenéért Henry Jackman
felelt, aki Tél katonának csinált egy megfoghatatlan, elektronikára épülő,
torzításokkal teli témát. Az akciórészek dallamai is hasonló szellemben
készültek. A Score-nak vannak jó pontjai, de Jackman nagyon sokat merített más
Zimmer tanoncok munkáiból és ez igencsak érezhető itt-ott.
Az első stáblistás jelenetben von Strucker báró (Thomas
Kretschmann) látható a Maximoff testvérekkel, Higanyszállal (Aaron Taylor-Johson)
és Skarlát boszorkánnyal (Elizabeth Olsen). A báró és csapata
különféle kísérleteket végez az önkénteseken, valamint Loki megszerzett
jogarával manipulálják őket és közülük csak a Maximoff testvéreknél
jelentkezett komolyabb hatás. A Marvel ezzel a magyarázattal hidalta át
Higanyszál és Skarlát boszorkány mutáns létét, mivel ők csak használhatják a
két karaktert, de apjukról, Magnetóról és a mutánsokról nem ejthetnek szót,
mivel azoknak a jogai a Foxnál vannak. A másik plusz jelenetben pedig Bucky-t
láthatjuk, amint ellátogat a Smithsonian emlékhelyre, hogy meg tudakolja
kilétét.
Talán meglepően nagy siker lett A tél katonája, de
nem érdemtelenül. A 170 millió dollárból készült alkotás világszinten 714
millió bevétellel zárt. A Russo fivérek alkotása után szerintem most már senki
kételkedhet abban, hogy Amerika Kapitány mennyire fontos karakter a Bosszúállók
és a Marvel számára.
S.H.I.E.L.D.
ügynökei
2013 őszén igyekezett a
Marvel a sorozatok világában is teret hódítani magának, de ez nem ment
egyszerűen. Bár Phil Coulsont visszahozták az élők sorába (őt Loki döfte le a Bosszúállókban), de sem
ő, sem a rengeteg filmes utalás hosszabb távra nem volt elég. A Pilot (amit
Joss Whedon rendezett) jó nézetségi adatot produkált (több mint 12 millió), ám
szépen lassan egyre többen fordultak el a S.H.I.E.L.D. ügynökeitől. Coulsonon
kívül a karakterek sablonosak voltak, a részek pedig nem hozták még a Pilot
szintjét sem, pedig az Extremis beköszöntött a Vasember 3-ból és a Thor: Sötét
világot is érintette a sorozat.
A félévzárótól aztán minőségi javulás volt
érzékelhető. Coulson visszatértének megmagyarázása, Skye (Chloe Bennet)
lelövése és megmentése, a Deathlok
project, Sif vendégszereplése és A tél katonájának hatása mind-mind jót
tett a sorozatnak. A szereplők egyre jobbá és szerethetővé váltak és a széria
elején lévő kevésbé jó részek (pl. Eye Spy) is szükségesek voltak egy nagyobb
dologhoz. Úgy lett felépítve a sorozat, mint a filmes univerzum. Ott a szóló filmek
egy nagynak (Bosszúállók) a része, itt bizonyos epizódokban található
momentumoknak lesz később fontos szerepe.
Bár a széria már csak az 5-6 milliós nézettséget
produkálja, a második évad igen erősen kezdett és most már nem igazán van
szüksége a filmes utalásokra, mert azok nélkül is megáll a saját lábán.
A
galaxis őrzői
Sokan rizikósnak
gondolták, hogy a Marvel egy kevésbé ismert szuperhős csapatot adaptál a
vásznakra, de ahogy eddig is, úgy most is a legjobb embereket találták meg a
legjobb posztokra. A rendezői feladatokat James Gunn kapta meg, a csapat
tagjait, Peter Quillt/Star-Lordot Chris Pratt, Gamorát Zoe Saldana, Draxot Dave Bautista
alakíthatta, a két CGI által létrehozott lénynek, Rocketnak és Grootnak
pedig Bradley Cooper és Vin Diesel adta a hangját.
Az előzetesek alapján az egyik legviccesebb Marvel
filmre számíthattunk és valóban nagyon sok poén van benne, de a drámai
jeleneteket is nagyon jól eltaláltak. Már az elején Quill anyjának halála,
valamint a filmvégi önfeláldozás is hangulatában igencsak komoly lett. A
látványra most sem lehet panasz, Rocket és Groot is nagyon jól festenek, de az
akciók is pazarul néznek ki. Talán a Bosszúállók után a leglátványosabb Marvel
film. A sztori is a helyén van, jól bemutatják a nézőknek az öt különböző
természetű alak csapattá kovácsolódását és a közöttük lévő balanszot is jól
eltalálták. Mind az öten belopták magukat a nézők szívébe más-más okból
kifolyólag.
A film egyik központi tárgya a Gömb, amit Star-Lord
szerez meg a film elején. A Gömb is egy Végtelen Kő, ami Thanosnak kell, aki a
Bosszúállók mellett itt is feltűnik pár másodpercre. Ő szolgáját, Ronant (Lee Pace), a vádlót küldi az Gömb után, de mellettük a Ravagers
nevű útonálló banda, amelynek tagja volt maga Star-Lord is, élén Yonduval (Michael Rooker) szeretnék megkaparintani a rejtélyes ereklyét. A Gyűjtőről már nem is beszélve.
Tyler Bates remek
Score-t rakott össze. Csakúgy, mint a Bosszúállóknál itt sincsen az öt „hősnek”
különálló témája, hanem itt is csak a csapatnak van saját muzsikája, ami az
egész film alatt rendszerint felcsendül. A drámaibb számok is jól sikerült,
ezzel is érzékeltetve a jelenetek fontosságát. Ronan viszont nem kapott egy
valamirevaló témát, de még csak egy motívumot sem. A betétdalok viszont nem
csak úgy vannak, hanem a történet szempontjából is jelentőségük van, hiszen
Star-Lordnak egy válogatás magnókazetta az egyetlen emléke a Földről és az
anyjától. A klasszikus számok pedig mindig a legjobbkor szólalnak meg, ezzel a
növelve a film zenei erősségét.
Ha már szóba jött előbb Ronan, akkor sajnos muszáj
megemlíteni őt, mint a film talán egyetlen negatív pontját. Hiába félelmetes a
kinézete és a hangja, és megvolt benne is a potenciál, de sajnos meg is maradt
annak. Tudjuk róla, hogy fanatikus Kree és mindenáron el akarja pusztítani
Xandart, de valahogy tettekben mégsem annyira erős. Thanos abban a pár
másodpercben sokkal hátborzongatóbb volt, mint ő két óra alatt.
Bár a többi Marvel filmmel való kapcsot már
Thanos-szal ellőtték a készítők a rendes játékidőben, azért nem maradtunk
stáblistás jelenet nélkül. Az egyikben az épp újjászülő Groot táncikál, míg a
másikban a Gyűjtőt, Cosmót és Howardot, a kacsát láthatjuk.
A Marvelnek bejött a rizikó, ugyanannyi pénzt
szántak rá, mint A tél katonájára, de a Galaxis őrzői már picivel túlszárnyalta
Kapitány második önálló kalandját, konkrétan eddig 752 millió dollárt termelt a
kasszáknál. Nem is csodálkozhatunk, hogy jön majd a folytatás.
Források:
- Box Office adatok
Don-Atello
Marvel Filmes Univerzum – Első fázis
Hogyan
kezdett neki a Marvel 2008-ban univerzumának kiépítésének? Hogyan szerepeltek a
hősök a mozikban? Milyenek voltak a gonosz karakterek? Mitől lett ekkora siker
a Marvel filmes univerzuma? Ezekre próbáljuk megkeresni a válaszokat.
Előzmények
2008 előtt már rengeteg
szuperhős tiszteletét tette a vásznakon, mégis a legtöbbnél a készítők célja
csak egy szimpla trilógia megalkotása volt. Pókembert azóta már rebootolták, a
Fantasztikus Négyes jövőre érkezik új formában, Fenegyerek és Szellemlovas egy
illetve két rész után visszakerült a Marvelhez (előbbinek készülőben van a
sorozata), Superman visszatérése pedig nem volt meggyőző. Komolyabban csak az
X-Menek tudtak megmaradni, de itt is akadtak már gyengébb szereplések, a
Batman: kezdődik folytatása, A sötét lovag pedig a Vasember után jött ki pár
hónappal, ami később trilógiává nőtte ki magát. A bevételek itt-ott szépen
alakultak, de a crossover, egy egységes univerzum kiépítése még ismeretlen
fogalmak voltak Hollywoodban. A Vasemberre is elsőre talán mondhattuk volna,
hogy biztosan terveznek egy trilógiát, látványos meg sikeres lesz, de ennyi,
pedig a Marvel már régen tudta, hogy mi lesz a következő lépcsőfok a
képregény-adaptációknál.
Vasember
1990 óta próbáltak
Vasemberről elkészíteni egy filmet (Universal, 20th Century Fox, New Line
Cinema), de senkinek sem sikerült, ugyanakkor először is vissza kellett
szerezni Vasember jogát, hiszen a többi hőshöz hasonlóan, az övét is eladta a
Marvel, amikor komoly anyagi gondokkal küszködtek. Ez 2006-ban meg is történt,
a Marvel pedig úgy tekintett a Vasemberre, mint az első önálló finanszírozású
projectjére (a Paramount csak a marketingben segített). Mivel a karakter még
sohasem volt adaptálva, így a Marvel tényleg nagyon bízott a sikerben, ezért a
megfelelő embereket szerződtették a megfelelő posztokra. Jon Favreau került a rendezői székbe, Robert Downey Jr. pedig megkapta a címszereplőt. Favreau maga
választotta ki Downey Jr.-t a szerepre. Állítása szerint a színész életének
legjobb és legrosszabb pillanatai, valamit kokainfüggősége a média szeme
láttára zajlottak le, ezek a történések pedig elegendő erőt adhattak Tony Stark
megelevenítésére, hiszen ők ketten nagyon is hasonlítanak egymásra.
Robert Downey Jr.-nak remekül sikerült a felkészülés, Tony
Stark/Vasember karaktere pedig visszarepítette őt a sztárok közé. Megszeretette
a nézőkkel az egoista, nagyszájú, nagymenő ám humoros Starkot. Egyértelműen ő
vitte el a hátán a filmet. Alakításban talán csak Jeff Bridges Obadiah Stane-je
közelítette meg Downey Jr-t, bár a karakterben jóval több potenciál volt, de
elsőfilmes gonosznak nem volt rossz. Érdekesség, hogy eredeti nyelven már az
elején tudni lehetett, hogy Obadiah lesz a nemezis, míg a magyar szinkronos
verzióban ez csak a film végén derül ki.
A szerelmi szálat Gwyneth
Paltrow Pepper Potts-a
jelentette. A kémia működött Downey Jr. és Paltrow között és kellőképpen egyedi
is lett, köszönhetően annak, hogy a színészek saját maguk találhatták ki a
szövegeiket, mivel a forgatókönyv leginkább az akciójelenetekre fókuszált.
Természetesen nem maradhatott ki Tony Stark társa, James „Rhodey” Rhodes, akit Terrence Howard keltett életre. Jelentős
szerepe a karakternek csak a folytatásokban lett, azokban már Hadigépként és
Vashazafiként is feltűnt, de itt, amit kellett azt hozta Howard.
A film rendkívül
látványos lett, Oscar-jelölést is kapott ezért. Valahogy azt érezhettük a
Vasembernél, hogy amit a Transformers a CG terén nyújtott egy évvel korábban,
azt most valamelyest láthattuk egy szuperhős-filmben. A zenéért Hans Zimmer
egyik tanítványa, Ramin Djawadi felelt, aki egy rockosabb vonalban
gondolkozott. A főtéma nem lett rossz, abszolút illett Vasemberhez, az
akciórészek is a vége felé egyre jobbak lettek, de túl sok egyediséget nem
tartalmaztak, ahogy a film egyik zenéje sem, a lassabb részek pedig abszolút
felejthetőre sikeredtek. A szkript jó lett, a hőssé válás izgalmas volt és nem
kellett egy órát várni rá, mint sok más szuperhős-film esetében.
Vasember tehát jött, látott és győzött, a 140 millió
dollárú büdzsére majdnem 600 millió dollárú bevétel érkezett. Szerintem ott a
helye az öt legjobb képregény-adaptáció között. De mégis mi volt az a filmben,
ami miatt azt mondhatjuk, hogy a Marvel filmes univerzumának a kezdete volt?
Megjelent a S.H.I.E.L.D., a Marvel
legfőbb végrehajtó szervezete, akik rengeteg hőssel kapcsolatban állnak.
Először csak Clark Gregg Coulson ügynöke segített Peppernek és
Starknak, de a filmvégi stáblistás jelenetben már a Samuel L. Jackson alakította Nick
Furyt láthattuk, aki megemlíti Starknak a Bosszúállók iniciatívát.
A
hihetetlen Hulk
Nem várt sokat a Marvel
és a Vasember után 2008 nyarán már jött is az újabb a tervezgetett
univerzumukból. Ezúttal Hulkon volt a sor, de nála is előbb a jogokat kellett
tisztázni, ugyanis az Universal Eric Bana főszereplésével már kiadott egy Hulk
filmet. A Marvel itt is teljes egészében állta a költségeket. Louis Leterrier felelt a rendezésért
miután a Vasember direktori posztját nem kapta meg. Bár a szerződés aláírásánál
kicsit hezitált, mivel stílusban úgy érezte, hogy nem tudna az előző Hulk film
rendezőjéhez, Ang Lee-hoz hasonlót alkotni, ám a Marvel meggyőzte, hogy merőben
mást kellene elkészítenie. Edwart Norton
is vonakodott, de Leterrier és a Marvel meggyőzte, így ő lett az új Bruce Banner/Hulk.
Liv
Tyler alakíthatta Banner szerelmét, Betty Rosst, míg a rossz oldalon Tim Roth Emil Blonsky-ját
(Förtelem) és William Hurt Thunderbolt
tábornokát láthattuk. Előbbi a Hulk után indított vadászat során
egyre inkább sóvárog egy a zöld óriáséhoz hasonló erőhöz, míg utóbbi csak
szimplán kézre akarja keríteni Bannert.
A film nem lett rossz,
Hulk és az akciójelenetek is remekül festettek. Pozitívum még, hogy itt nem
foglalkoztak a balesettel, Hulk megszületésével, hiszen ezt a részt már
mindenki ismeri, így a játékidőt teljes egészében a további fejleményekre fordíthatták.
Betty és Banner jelenetei is egész jóra sikerültek, köszönhetően a romantikus
filmekben jártas Craig Armstrong muzsikáinak. Bár az album feleslegesen hosszú
lett, egyértelműen ezek a pillanatok voltak a fő erényei.
Nem lehet azonban kikerülni a Vasemberrel való
összehasonlítást és itt bizony a Marvel első próbálkozása nyer. Edward Norton
bár remek színész, a Bannerben lakozó belső konfliktust csak elvétve tudta
előhozni. Bár A hihetetlen Hulk egyértelműen jobb lett, mint az Ang Lee féle
2003-as próbálkozás, a mozikban csak picivel több, mint 260 millió dollárt
gyűjtött be, pedig a büdzsét még a Vasemberthez képest megtoldották 10
millióval. Persze a folytatás soha nem volt kizárva, egyelőre inkább úgy tűnt,
hogy a nézők nem kérnek a zöld óriásból.
A gyengébb szereplés ellenére természetesen A
hihetetlen Hulk is a bővülő filmes univerzum része. A stáblista után Robert
Downey Jr. Tony Starkja látogatja meg a kudarc után piába menekülő Thunderbolt
tábornokot és ő is egy nagyobb csapatról beszél.
(Louis Leterrier rendező egyébként az iskolás
jelenethez szerette volna cameóként betenni Peter Parkert, azaz Pókembert, de a
Sonyval nem tudtak a vendégszereplésről megegyezni.)
Vasember
2
2009-ben nem jött ki
sajátgyártású Marvel film (maga az év is gyenge volt képregény-adaptációk
szempontjából, hiszen csak az X-Men kezdetek: Farkasnak örülhettek a szuperhős
fanok), de 2010 tavaszán megérkezett a Vasember 2. Az első részből mindenki
visszatért, kivéve Terrence Howard-ot, aki több ok (pl. kevés fizetés) miatt
távozott. A helyét Don Cheadle vette
át.
Vasembernek ezúttal két nemezissel kellett
megküzdeni. Az egyikük a szintén feltaláló, de Stark miatt egyfolytában
vereséget szenvedő ripacs Justin Hammer
Sam Rockwell alakításában, míg a
másik a Stark család múltjából felbukkanó Ivan
Vanko/Whiplash (kiegészítve Crimson
Dynamo pár elemével), akit Mickey
Rourke kelltet életre.
A folytatás nem tudta megugrani az előd által
feltett lécet. Bár most sokkal jobban betekintést nyerhettünk Stark problémáiba
(ARC reaktor a mellkasában, a kormány el szeretné tőle venni a Vasember
páncélt), sajnos ezek igencsak rátelepedtek a filmre az akciójelenetek kárára.
Két rövidebb csata volt Vasember és Whiplash között (utóbbinál jöttek Vanko
robotjai is, de Rhodey Hadigépe segített), s bár látványban remekül festettek,
de több és hosszabb ezekhez hasonló jelenetek kellettek volna. Ráadásul Vanko
is megmaradt potenciálnak, Hammer simán ellopta előle a showt.
A S.H.I.E.L.D. nagyobb
szerepet kapott, Nick Fury mellett Scarlett
Johansson Natasha Romanoffja/Fekete Özvegye is megjelent a színen. A
film végén a szervezet Starkot önző, magának való személyisége miatt inkább
csak tanácsadóként fogják alkalmazni a jövőben. Ebben a jelenetben a teremben
lévő monitoron, ha nem is tisztán, de láthatunk pár momentumot A hihetetlen
Hulk iskolánál játszódó bunyójából. Ez azt jelenti, hogy a Vasember 2
kronológiailag előrébb van, mint Louis Leterrier alkotása. Ezért is mondja Fury
Starknak, hogy most nála fontosabb dolgokkal kell törődnie és ezért is megy már
tanácsadóként Stark Thunderbolt tábornokhoz a készülő csapattal kapcsolatban. A
Vasember 2 stáblistás jelenetében pedig egy újabb hős későbbi bemutatkozásával
kapcsolatban láthattunk pár képkocát. Az asgardi volt király, Thor pörölye
csapódott be Új-Mexikóban és hagyott maga után egy hatalmas krátert. Emiatt
kellett Coulson ügynöknek Starkot egyedül hagynia a film közepén és indulnia
Új-Mexikóba.
Az első rész gyártási költségéhez hozzácsaptak 30-40
millió dollárt, s bár a nézői és kritikai visszhang is visszafogottabb volt,
így is 623 millió dollárt szerzett világszinten.
Thor
Thor is megjárta
ugyanazt az utat, amit Vasember. Ide-oda került a joga, persze egyik stúdió sem
kezdett bele komolyabb munkába. A Marvel miután visszaszerezte Thort és látta
Vasember sikerét, egyértelművé vált, hogy az asgardi király az univerzumuk
része lesz.
A rendezést Kenneth
Branagh vállalta el, a címszereplőt Chris
Hemsworth alakíthatta. Thor
fivérét, Lokit Tom Hiddleston keltette életre, aki először Thor szerepére írt alá,
végül a színész is a rendező is úgy gondolta, hogy a kisebbségi komplexusban
szenvedő fivér jobban állna neki. Thor szerelmét, Jane Fostert Natalie Portman,
apját, Odint Sir Anthony Hopkins, anyját, Friggát
pedig Rene Russo játszhatta el.
A Thor kicsit kiszélesítette a Marvel filmes
univerzumát, lévén a film egy része Asgardban játszódik. Branagh a világot
kicsit csillogósnak képzelte el, a királyi drámával pedig az egész olyan volt,
mintha egy shakespeare-i történetet adaptáltak volna. A látvánnyal az
akciórészeknél sem volt gond, a jotunheimi harcosok és a Pusztító is jól
festettek, de ugyanezt lehet elmondani a jelmezekről is. A film fő pozitívuma
azonban egyértelműen Loki volt, aki néhol már itt elhomályosította bátyját.
Persze Hemsworth is jó volt Thorként, de Loki ármánykodásai, uralkodási vágya,
bátyja árnyéka és stílusa nemcsak szerethető figurává tette, de a Marvel eddigi
legjobb gonoszává is.
Persze azért akadtak
hibák. A Pusztítót Thor egy kisebb csatában győzi le, pedig pont az élteti azt,
tehát felülkerekedni rajta csak úgy lehet, hogyha nem harcolnak ellene. Patrick
Doyle zenéje is túl kommersz lett, valamint Thor sem kapott egy normális
főtémát. Vasember sem kapott egyedi zenét, mégis megjegyezhető lett, Thor
esetében is ez lett volna a minimum elvárás.
Természetesen a stáblistás jelenet ezúttal sem
maradt el. Amellett, hogy Coulson ügynök által végig jelen volt a S.H.I.E.L.D.
Új-Mexikóban, a plusz képkockákban ismét feltűnt Nick Fury, aki a Thor egyik
főszereplőjével, dr. Erik Selviggel
(Stellan Skarsgard) beszél a Kozmikus Kockáról, azaz a Tesseractról. A tudóst a beszélgetés
alatt megbabonázta Loki, aki tehát nem halt meg és ezáltal a Kockát elkezdi
vizsgálni Selvig és a S.H.I.E.L.D. emberei. A jelenetet egyébként az egy évvel
később érkező Bosszúállók direktora, Joss Whedon rendezte, ezzel is jobban
kapcsolódva az univerzumhoz és saját alkotásához. A film közepén, hacsak néhány
percig, de szerepelt Jeremy Renner Clint Bartonja, azaz Sólyomszeme, akinek szintén a Bosszúállókban
lesz jelenése.
A Marvel végül elérte a célját, a 150 millió
dolláros büdzsére, majdnem 450 millió dollár jött válaszul. Ez azért is nagy
szó, mert Thor Amerikán kívül eléggé ismeretlen, de a jó castinggal, humorral,
látvánnyal sikerült megkedveltetni a karaktert és annak világát.
Amerika
Kapitány: Az első bosszúálló
Talán az Amerika
Kapitány volt a legrizikósabb vállalkozás mindközül. A szuperhős a II.
világháború miatt eléggé retrónak mondható, emiatt a költségvetésre is csak 140
millió dollárt szántak. Persze a Bosszúállók előtt mindenképpen szükség volt
egy a Kapitány eredetét bemutató filmre, lévén ő az egyik alapító tag.
A filmet Joe
Johnston kapta meg, Steve Rogers/Amerika Kapitány szerepére pedig a
szuperhős-filmekben jártas, korábbi Fantasztikus Négyes filmek Fáklyáját, Chris Evans-t szerződtették. Kapitány főnemezisét,
Johann Scmidtet/Vörös Koponyát, Hugo Weaving
alakíthatta, de a főbb szerepekben láthattuk még Hayley Atwell Peggy Carter ügynökét,
Tommy Lee Jones Chester Phillips ezredesét, Dominic
Cooper Howard Starkját és Sebastian Stan Bucky Barnes-át.
A film eléggé propagandára sikerült, de nem is
várhattunk volna mást egy olyan alkotástól, aminek Amerika Kapitány a hőse. Az
egész leginkább egy kellemes kis kalandfilmre hasonlított, de én úgy gondolom,
hogy az első fázis filmjei közül inkább második hármasba tartozik, a Vasember
2-vel és A hihetetlen Hulkkal együtt. A casting jó lett, Alan Silvestri
zeneszerző is készített egy meglehetősen patrióta albumot, aminek maximum annyi
lehet a hibája, hogy külön hallgatva hosszúnak tűnhet. Kapitány jelmezét is jól
átültették a II. világháborúba.
A többi Bosszúállóval
úgy kötötték össze a filmet, hogy miután a Vörös Koponyát beszippantja a
Tesseract, a II. világháborúban a Hydra fő energiaforrása, a Kapitány a repülőn
lévő bombák miatt kénytelen a sarkvidéken kényszerleszállást végrehajtani,
ezzel viszont önkéntes hibernálásba került. Legközelebb már a jelenben ébred
fel, ahol a Times Square-n Nick Fury és annak katonái veszik körbe, a
stáblistás jelenetben pedig Rogers-t láthatjuk edzeni, akit a S.H.I.E.L.D. vezére
látogat meg egy világot érintő küldetéssel, középpontban a Tesseracttal.
Rizikós volt az Amerika Kapitány: Az első
bosszúálló, de végül világszinten 370 millió dollárt termelt, ezzel megelőzve A
hihetetlen Hulkot.
Bosszúállók
2012-ben eljött az,
aminek jönnie kellett: a Bosszúállók.
A rendezéssel a képregényekben és sorozatokban jártas Joss Whedont bízták meg. Hat szuperhőst berakni egy filmbe, úgy,
hogy abból négy már szóló filmben is szerepelt, igencsak nehéz feladat. De nem
Whedonnak. A karakterek közötti balanszot gyönyörűen megteremtette, tényleg
csak a film háromnegyedében bábként funkcionáló Sólyomszem lett picit háttérbe
szorítva. Mivel neki csak egy cameója volt a Thor filmben, így róla azon kívül,
hogy S.H.I.E.L.D. ügynök és múltja van Fekete Özveggyel, mást nem tudunk meg,
de biztos vagyok abban, hogy a jövőben több szerepe lesz.
Szokás a Bosszúállókat sima látványfilmként
emlegetni, pedig több annál. Tény a CGI az egyik főeleme a filmnek és Hulk, a New-yorki
csata, a S.H.I.E.L.D. Helicarrier, hogy csak párat említsek, remekül festenek,
de hajlamosak megfeledkezni az emberek arról a jelenetről, amikor a hősök
egymás múltjában kotorásznak és kifogásokat keresnek tetteikre. A sok robbanás,
zúzás mellett pedig ez is egy igen erős része Whedon alkotásának.
Aztán az is gyakran előkerül a Bosszúállókkal
kapcsolatban, hogy nincs karakterfejlődés. Négy hősnek meg volt a saját filmje
(Vasembernek ráadásul kettő is), ahol megküzdöttek a saját problémáikkal, ilyen
módon mit várunk el még Kapitánytól és a többiektől? A Bosszúállók olyan, mint
egy sorozat évadzárója, csak ebben az esetben a Marvel Filmes Univerzum első
fázisára tette fel az i-re a pontot.
Robert Downey Jr. ismét zseniális, de Chris
Hemsworth és Chris Evans is otthonosabban mozgott Thorként illetve Amerika
Kapitányként. Utóbbinál ráadásul most nagyon jól láthatjuk, hogy bár csak egy
szérumnak köszönheti az erejét, az ő emberi jelenléte kellett, hogy összerántsa
a gárdát. Bruce Banner szerepében pedig ezúttal Mark Ruffalót láthattuk és azt hiszem kijelenthetem, hogy a Marvel
megtalálta a tökéletes embert. Ő elő tudta hozni a Bannerben lakozó belső
konfliktust, amit Edward Norton A hihetetlen Hulkban nem igazán. Ruffalo
tényleg tökéletesen hozta a visszahúzódó, félénk, a bajt mindenáron elkerülő
doktort, olyannyira, hogy a nézők újra vevők lennének egy szóló Hulk filmre.
Tom Hiddleston Lokija pedig ismét fantasztikus volt. Eleinte két ellenféllel kellett
volna megküzdenie a Bosszúállók csapatának, de Hiddleston annyira erős Lokit
produkált, hogy a filmben végül csak ő szerepelt a gonosz oldalon. Látva az
eredményt, ennek mi csak örülhetünk, mert a sok potenciállal rendelkező
rosszfiú után Loki tényleg komoly fenyegetést jelentett, ténykedéseit pedig
további filmekben is láthatjuk majd.
A sztori eleje talán a
képregény-adaptációkban kevésbé jártas embereknek picit hosszú lehet, hiszen
először össze kell szedni a bagázst, majd még harcolnak is egyet egymással. Itt
is a Tesseract van a középpontban,
amit Loki akar megkaparintani, amivel aztán egy portálon keresztül át tudja hozni
Chitauri seregét, innentől pedig már
csak a Föld leigázása marad hátra. Whedon nem egy képregényt választott ki és
startnak nem is volt rossz ez a cselekmény, de a Bosszúállók 2-ben már egy
komolyabb sztorit szeretnénk látni, olyat, ami nem csak a hősökre van hatással,
hanem a civilekre is.
Talán azért is maradt az emberek emlékezetében a
Bosszúállók tovább, mert rengeteg emlékezetes pillanattal rendelkezik. A hősök
egyesülése a már klasszikussá vált téma alatt (amit Alan Silvestri szerzett),
Banner átalakulása és a Leviatán lezúzása később meg Loki földbedöngölése,
Kapitány és Vasember kombója (a Marvel
Ultimate Alliance 2 videojátékból), Thanos
megjelenése a stáblista után, megannyi poén és utalás. Ezek után ki merem
jelenteni, a Bosszúállók maradandót alkotott.
Ami még nagy ereje, hogy tartozik valahova. Ebben az
univerzumban nem csak Vasember van, hanem itt van Hulk, Thor és a többiek,
akiknek a joga a Marvelnél van. Nagyon sokan még nem léptek a színre, de a
jövőben egyre több és több eredetsztorit fogunk ismerni. Nem kell attól
félnünk, hogy hamarosan jönnek a rebootok, mert felesleges lenne, hiszen annyi
kiaknázatlan lehetősége van még a Marvelnek. Joss Whedon ráadásul úgy
készítette el a filmet, hogy a fanok is örömtáncot járjanak egy-két jelenet
után, de azok is nyugodt szívvel megtekinthessék, akik esetleg valamelyik szóló
filmet nem látták. Lehet, hogy a Sötét lovag trilógia jobb a drámában, lehet,
hogy a Watchmen hűségesebb a képregényhez, de komplexitása miatt a Bosszúállók
nálam előrébb van.
Hogyan tetszett a nézőknek a hősök összeeresztésére?
A 220 milliárd dolláros költségvetésre
1,5 milliárd dollár érkezett a Marvelhez, ezzel a Bosszúállók minden idők
harmadik legtöbb bevételt szerző filmje lett az Avatár és a Titanic mögött.
Nyilván a jegyárakat megdobta a 3D is, de vitathatatlanul 2012 egyik legnagyobb
durranása volt. Olyannyira sikeres lett Whedon alkotása, hogy több hős
Bosszúállók utáni visszatérése is sokkal jobban sikerült, de ezzel majd a Marvel Filmes Univerzum – Második Fázisában
fogok foglalkozni.
Források:
- TomPowell filmzenével foglalkozó cikkei a Cinestaron
- A Facebook-on már megszűnt Marvel Filmes Univerzum
bejegyzései
- Box Office adatok
Don-Atello
Kiadó:
Universal Pictures
Készítő(k):
John Wells Production,
Di Bonaventura Pictures
Rendező:
Andrzej Bartkowiak
Producer(ek):
Lorenzo di Bonaventura
Laura Holstein
John D. Schofield
Jeremy Steckler
Főszereplő(k):
Karl Urban
Dwayne „The Rock” Johnson
Rosamund Pike
Mortal
Kombat – kritika
Gondolom senkinek sem
mond újat ez a cím. A belső nézetű túlélő horror játékok atyja mindenkinél maradandót alkotott a 90-es
években, és azóta is sokan imádják a játékosok körében. Így hát a Universal gondolt egyet,
megszerezték a jogokat, és megfilmesítették eme világot. Hát, rosszul
gondolták. Hogy miért? Elmesélem nektek.
Mint tudjuk a videojáték adaptációk
többsége nem nyújtanak maradandót, nem hozzák a várt színvonalat, esetleg
elhatárolódnak az eredeti történettől, vagy nem képesek felnőni az elődjeikhez.
Ilyen-olyan eshetőségek okán láthatunk a 20. század végén egy vérszegény Szuper
Máriót, és egy élmény dús Mortal Kombat filmet (Don-Atello írt róla az előző
cikkében). Aztán jó pár évig csend honolt, amit a 21. század elején a Tomb
Raider és a Resident Evil próbált megtörni, illetve Uwe Boll féle felejthető
Holtak Háza adaptáció. Ennek láttán a Universal úgy gondolta, hogy ő is
szerencsét próbál, s tette mindezt először 94-ben a Street Fighter-vel, majd
2005-ben a Doom-val.
A film története
szerint 2046-ban járunk, amikor megszakad a kapcsolat a Marson lévő
kutatóállomással. Az ügyben egy Gyorsreagálású Taktika Rajt küldenek ki a
helyszínre, hogy felmérjék a telepet. Az Őrmester és csapata, kinek tagjai
Kaszás, Öcsi, Portman, Duke, Pusztító, Mac és Kecske (ezek a becenevek… :D),
egy Bárka nevezetű átjárónak köszönhetően eljutnak a kutatóállomásra, ahol
Kaszás találkozik rég nem látott testvérével, Samantha-val. Együtt próbálnak
utána járni a dolgoknak, hogy mi folyik az állomáson, ahol előre nem látható
következményekkel fognak szembenézni.
A filmet a lengyel származású Andrzej
Bartkowiak rendezte, aki a 2000-es évekig operatőrként munkálkodott. Az első
filmje az Öld meg Rómeót! volt, utána következett Sebhelyek és a Bölcsőd lesz a
koporsód című filmek, amikkel nem alkotott maradandót. Andrzej akció-thriller műfajt
favorizálta leginkább, a Doomig köze se volt semmilyen horror témájú
alkotásnak. Így hát nem is értettem miféleképpen esett rá a választás az
Universal-nál. A rendezőúrnak nincs stílusa, a legkiemelkedőbb pillanat az volt,
amikor a játékból merítettek, és felhasználta belső nézetes módot. … Gratulálni
tudok hozzá! … Legsűrűbben a premier plánt alkalmazta, amitől egy idő után
idegbajt kaptam, hogy más szemszögből nem tudja mutatni a szereplőket.
Mondhatni alig használt bármiféle kamera beállítást, ahhoz képest, hogy
operatőri munkát végzett/végez a mai napig.
A film stílusjegye a német
expresszionizmusnak kéne megfelelnie, de többségében alul maradt a kívánt
feltételnek. Az árnyékhatások néhol helyén voltak, például mikor Duke, a szószátyárt
színesbőrú védelmezi Samantha kisasszonyt egy rottweiler elől, de a kutyuli
inkább visszavonulót fúj, mert megjelenik a pasas mögött egy mutálódott emberi
démon, aki kiszomjazva pózol ottan. Ezen kívül a játékhoz hűen próbál
azonosulni néhány helyszínnel és karakterrel, amiket alig lehet felfedezni.
Valamint rögzített képbeállásokkal kéne szemléltetni pár helyen a történéseket,
hogy félelmetesé és dinamikussá tegye a jelenetet, de ehhez hasonló dolgot nem
véltem felfedezni. Pedig képzeljük el, hogy a csapat be van zsúfolva egy kis
terembe, egy félelmetes sötét terembe, ahol éppen nincs világítás, és egyetlen
eszköze van a megvilágosodásnak, ha beizzítják fegyvereiket és kutyám-majom
rózsaszín démon mutánsok egyéb változataira lőnek. Nagyot szólt volna! :D
A film műfaját a sci-fi-horror
kategóriába tudjuk rangsorolni, ezzel mind egyetértünk, úgy vélem. A drámához
semmi köze nincs, annak ellenére, hogy ott volt a testvérpár szál, akik között
nem volt meg a kémia, illetve a szereplők között sem. Nem tudtam aggódni értük,
nem féltettem a többi karaktert sem, hogy „jaj, Pistikével mi fog történni”, sablonos
volt és kiszámítható. Az akcióhoz annyi köze volt, hogy fegyvert ragadtak, és
mindezt katonák tették, akik alkalomadtán használatba is vették. A német expresszionizmusból
tudok egyedül kiindulni, melyen a sci-fi és a horror is alapul. Sci-fi a
filmben maga a térutazás, a Mars, az extravagáns fegyverek, a kutatás, és ehhez
kapcsolódóan a tudósok. Horror pedig a félelem, a csúf lények, beleértve a
megszállt zombikat is, illetve a meg nem történt szomorú vég. Ugyanis happy
enddel végződött a film, aminek nem örültem. Egy ilyen történetnél alapvető
elvárás részemről, hogy elborzadjak, elszomorodjak. Nekem nem elég, hogy
egy-két résznél megijedjek, nem kis óvódás vagyok, és úgy gondolom nem is ők
voltak a célközönség. Folyjon a vér, aprítsanak embereket, szörnyeket, akit
csak tudnak! A Doom-ról van szó édes istenem! Látványt kérek. Mit kaptunk?
Egy-két démont és pár elmebajos élőhalottat. Belső nézetes jelenetnél látható
lényeket ne vegyük figyelembe, mert azzal előrukkolni pofátlanság volt! Mintha
szembeköpte volna a rendező a nézőket, illetve a legfontosabb réteget, a
rajongókat… „Itt van, nesze nektek, ilyet úgyse láthattatok az egész film
alatt.” …egyem a szíved, hogy száradna ki a szád… megmerem kockáztatni, hogy
ennél még Uwe Boll is jobbat készített volna.
A szereplőkre és az őket megformáló
színészekre térjünk ki egy kicsit. Kezdjük először The Rock alias Dwayne
Johnson-val. A Főtörzset megformáló „színész”, mert akkoriban még idézőjelbe
tettük munkásságát, a szokásos keménységével próbált hatni a karakterekre,
illetve a nézőközönségre. Nem tudtam komolyan venni szegényt, annyira
erőltetett volt, mintha önmaga paródiája lett volna, bár hozzá kell fűznöm néha
egész jól hozta a figurát. A főszereplőt, Kaszást, Karl Urban játszotta el,
kisebb-nagyobb megerőltetés nélkül. Olyan semmilyen a karakter, mintha nem
lenne jelleme. Próbál keménykedni, hogy ő a csapat magányos lovasa, és olykor
úgy tűnik, mintha rangon felül múlná a Főtörzsöt, a tisztelet halvány jelét se
mutatva, de az annyira nem áll jól az új-zélandi színésznek. Nem erőltette meg
magát a forgatások alatt, gondolom ez annak is köszönhető, hogy semmiféle
instrukciót nem kapott. A testvérét Samantha-t Rosamund Pike formálja meg. Egyedül
ő rajta éreztem, hogy próbál valamit hozzá tenni a filmhez a maga módján. Néha
túlzásba esett, mikor egy-egy démoni alakot megpillantott, olyan
arckifejezéssel fűszerezve, mint akinek szorulása van. Tudjuk, hogy a horror
stílusjegyeit próbálta beleültetni a rendező a filmbe ezzel a jelenettel, de valljuk
be, nem nagyon sikerült. A többi színész is hasonló színvonalat hozott,
többé-kevésbé, de legalább próbálkoztak. Olyan dialógusok születtek, amiktől
eldobtam az agyam. Nem voltak összefüggőek, alkalomadtán elsütöttek egy-két
poént, főleg Portman, ami még vicces is volt, de többségében nem voltak túl
színvonalasak a párbeszédek. Érdekesség képen még megemlíthetjük, hogy a
filmben szerepelt Doug Jones is, aki Abe Sabint alakította, Hellboy partnerét. Hozzáillően
megszokhattuk, hogy általában mindig valami furcsa idegen lényt formál meg,
mint ahogy itt is egy mutálódott démoni szörnyeteget.
Így ki is térhetünk a jelmezekre, amik hagynak
maguk után némi kívánnivalót. Kezdjük először az osztag felszerelésével. Úgy
vélem, ennél olcsóbb kivitelezésből nem tudták volna megoldani a készítők. Az
ember egy sima militari boltba betérve jobb alapanyagokból tudna gazdálkodni,
mint a film „jelmeztervezői”. Nagyon az olcsó költségvetésre hagyatkoztak, de
azért ennyire? Meg se közelítik a játékban látható öltözékeket, pedig sokkal
hangulatosabbá tehették volna, és mi rajongók is nagyon örültünk volna, hogy
legalább ennyiben tudott volna azonosulni a film a játékhoz. Kis túlzással, de
csak nevében egyezik a film és a játék. CGI-os jelenetet is elvétve találunk,
például mikor Kaszás felébred, és ekkor a film belsőnézetre vált, illetve mikor
a Marson lévő állomást láthatjuk kívülről. Még ezen is spóroltak! Pedig milyen
király lett volna, ha a játékban látható többi démonnal is összefutnak a
főszereplők! Ezt még évekig fogom szajkózni. :D A helyszínekkel sem
bővelkedtünk túlságosan, akadt egy-kettő, amiket a színészek szétjártak, de többre
nem tellett. De hogy több szót is ejtsek róluk, a díszletek legalább valamilyen
formában visszahozták azt az atmoszférát, amit a játék szolgáltatót. Illetve a
fegyverek, mint például a BioErő stukker, amivel a játékban is rendesen
lehetett darabolni. Kéne egy ilyen! :D
A film zenéjét Clint Mansell
készítette, aki nem alkotott maradandót ezzel a darabjával. Pedig az ő nevéhez
fűződik a Rekviem egy álomért c. film darab is, persze ez nem azt jelenti, hogy
művészúr ne tudna hibázni, esetleg nem tudja teljesíteni a rászabott munkát.
Ahogy mindenki ebben a filmben, hanyag munkát végzett. A film kereken 60 millió
dollárból készült, amiből egészen jó filmet lehetett volna kisajtolni az utolsó
centig, de természetesen a költségvetése fele rá ment a színészekre, illetve a
helyszínekre és a kellékekre. A maradék maradt a többinek. Hát igen, meg is látszik.
Összefoglalva a Doom film az elvárt szintet nem hozta, így a kaszáknál csupán
56 millió dollárt hozott vissza. Csodáljuk?
30%
RickTheBarbarian
Kiadó:
New Line Cinema
Készítő:
Threshold Entertainment, Midway Games
Premier:
HUN-1996.01.18/USA-1995.08.15
Rendező:
Paul W.S. Anderson
Főszerepben:
Robin Shou, Linden Ashby, Bridgette Wilson-Sampras, Cary-Hiroyuki Tagawa,
Talisa Soto, Christopher Lambert
Talán
még mindig az 1995-ben készített Mortal Kombat film a legjobb
videojáték-adaptáció, pedig azóta eltelt már majdnem 20 év. Tényleg ennyire jó
vagy az idő szépítette meg?
1992-ben a semmiből
érkezett, előretört és tekintélyt parancsolt magának a Mortal Kombat videojáték első része. A konkurens Street Fighterrel a 2D-s verekedős
játékok királyai voltak, rivalizálásukra és az általuk okozott tömeghisztériára
Hollywood is felfigyelt (már akkor sem szerettek saját ötleten agyalni). A
videojáték világban jelenleg inkább a Street Fighter dominál (köszönhetően a
sok update kiadásának), filmek helyett sorozatokban gondolkodnak, de a 90-es
évek közepén a Mortal Kombat meglehetősen jól sikerült. Jobban, mint a van
Damme féle rivális mozija.
Sub-Zero vs. Liu Kang
Szerencsére a készítők nemcsak a neveket hozták át a filmvásznakra, hanem próbáltak támaszkodni a játékra. Akkor még nem volt divatos a főhős történetének megváltoztatása, itt Liu Kang (Robin Shou) tényleg egy shaolin, aki fél elfogadni sorsát, Johnny Cage (Linden Ashby) tényleg egy hatalmas egóval rendelkező színész, Sonya Blade (Bridgette Wilson-Sampras) pedig tényleg egy katona. A készítők a karakterekhez a legmegfelelőbb színészeket választották és ma már egyszerűen egy új Mortal Kombat sorozatnál, filmnél nem tudunk elvonatkoztatni a Christopher Lambert féle Raidentől vagy a Cary-Hiroyuki Tagawa féle Shang Tsungtól. A casting tényleg tökéletes lett, még ha némelynél nem is harcművészt választottak a szerepre.
A karakterek minél jobb adaptálása mellett ikonikus
támadásaikat sem mellőzték és bár akkor három évesként még nem fogtam fel
mekkora erőt jelent a Mortal Kombatnek, hogy belerakták Liu Kang bicikli rúgását
vagy más mozdulatokat, most jóval idősebb fejjel sóvárgok egy Tekken filmnél
egy EWGF-ért. Az ilyen apróságokkal megnyerték a fanokat, a laikusok elé pedig
ezeknek is köszönhetően egy jó látványt tettek le. Nyilván ma már nem annyira
erős a Mortal Kombat vizualitása, bár a verekedős videojáték-adaptációk között
még mindig csúcstartó és ugyanez elmondható a harcjelenetekre is. Ez persze
dicséretre méltó, ugyanakkor szégyen a Tekken, a Dead or Alive és többi játék
filmes próbálkozásaira.
Ami miatt picit húzhatjuk a szánkat, azok a
Fatalityk. Van egy-kettő (pl. Sonya
nyakkitörése, Shang Tsung lélek
elszívása), de többet is elnéztünk volna, ami meg van az is picit
korhatárbarátra sikerült, lévén Amerikában PG-13-at kapott.
A jelmezekkel is próbálták megidézni a játékot a
dizájnerek. Nyilván anno a játékfejlesztők sem a minél cicomásabb ruhára mentek
rá, mint mostanában, de nekem külön tetszik, hogy Scorpion és Sub-Zero tényleg
ninják, és nincsenek agyon páncélozva, a készítők pedig nem is akartak
változtatni ezen szerencsére.
A zenékkel sincs gond, bár David S. Clinton zenéi
háttérbe szorulnak az előadóktól átvett számok miatt, de sem a Score sem az OST
részre nem lehet panaszunk. Amikor Clintoné a szerep, akkor sikerül egy főleg
dobosokra épített izgalmas számmal lekövetnie az aktuális jelenetet, de
zeneileg inkább az OST-ben rejlik az erő. A The Immortals – Techno Syndrome-ját, azaz a film főtémáját még az is
ismeri, akinek a Mortal Kombat semmilyen téren sem rémlik, de a Liu Kang vs.
Reptile harc alatt hallható Tracy Lords
– Control is igencsak növeli a bunyó színvonalát.
Mi magyarok a szinkronra sem panaszkodhatunk,
mindenkihez a legalkalmasabb szinkronszínészt választották, persze a Get over
here! még mindig angolul, Ed Boon hangjával a király.
Johnny Cage vs. Scorpion
Azt már korábban elmondtam, hogy miért veri meg a Mortal Kombat a műfajában lévő adaptációkat, de a többi próbálkozás sem tudott felnőni hozzá. Az újabb videojátékból lett filmek sokszor csak nevükben hasonlítanak az alapanyagra, olyan karaktert tesznek meg főhősüknek, aki benne sincs a programban. Az ő szellemük annyi, hogy vegyünk át pár karaktert, rakjuk be egy a játékra emlékeztető momentumot, aztán a névvel megpróbáljuk eladni, a Mortal Kombat viszont tényleg hű a videojátékhoz.
Scorpion
Egyáltalán nem tökéletes a Mortal Kombat film. Néhol már talán 1995-ben is megmosolyogtató volt és van egy-két menőnek szánt, de viccbe torkollott mondat is. A Liu Kang vs. Reptile harc előtt ott volt Johnny Cage, aztán ahogy elkezdődött a harc nem ment segíteni társának, szóval vannak hibák. De ezt a filmet nem szabad mai szemmel nézni. Ez egy korrekt, B kategóriás bunyós film, melynek legnagyobb ereje a játékhoz való hűsége, de szerintem a nem Mortal Kombat fanoknak is egy kellemes délutáni másfél órás kikapcsolódást jelent. Nem a kor szépítette meg, és ha azt nézzük, hogy 18 millió dollár állt a készítők rendelkezésére, akkor a 122 millió dollár bevétel egészen szép eredmény.
75%
Don-Atello
Raiden, Liu Kang, Kitana, Sonya Blade és Johnny CageShang Tsung
Mit csinálsz Fox a szuperhőseiddel?
A
20th Century Fox foldozgatja az X-Men univerzumát, újraindítja a Fantasztikus
Négyest, Fenegyereket pedig visszaadta a Marvelnek. Konkrét tervek vagy totális
káosz?
Az X-Menek 2000 óta
jelen vannak, nekik köszönhetjük a modernkori képregény-adaptációkat. Bryan Singer rendező elkezdte
felépíteni a mutánsok történetét, ezt a harmadik résszel Brett Ratner folytatta és valamelyest le is zárta. A stúdió a
karakterekben is látott potenciált, Rozsomák (és nem Farkas) kapott egy eredetsztorit, mely kronológiailag
eléggé kilóg, megismerhettük Magneto és Xavier professzor kapcsolatát az X-Men: Az elsőkben, ami szintén
felrúgott pár időbeli dolgot, majd visszatért Rozsomák egy X-Men: Az ellenállás vége utáni Japánban játszódó cselekménnyel. 14 év alatt hat mutánsos film és
idén visszatértek a vásznakra Az
eljövendő múlt napjaival, melyben Rozsomák mellett Magneto és Xavier idős
illetve fiatalkori énjeik voltak főszerepben a többi kívülálló
asszisztálásával.
Az eljövendő múlt napjai célja egyértelműen az
X-Menek gatyába rázása volt. Bár minőségileg a mérleg a jó irányba billen az
első két rész és Az elsők miatt (és most már Az eljövendő múlt napjaival), de a
két Rozsomák filmben egyértelműen több volt, sőt a Kezdetek: Farkas eléggé
feleslegesnek tűnik, mivel Logan sztoriját már feszegette a második epizód.
Nem is ez a fő probléma. A hat film a különböző rendezőkkel, a kiszálló majd visszatérő Singerrel és
az eredettörténetekkel tele van időbeli paradoxonokkal. Xavier
professzor fiatalon megbénul, de idősen, sétálva megy Jean Grey-ért. Küklopsz
öccse, Plazma pedig Az elsők tagja volt, de bátyjáról semmi hír a 60-as, 70-es
években. A karakterekkel is mostohán bántak, megvolt a fix gárda, viszont sokan
csak egy-egy filmig kaptak komolyabb szerepet. Persze nem lehet mindig
mindenkit szerepeltetni, de átgondoltabban kellene válogatniuk a mutánsok közül
a jövőben.
Az eljövendő múlt napjai ezeket a hibákat orvosolta,
választ adott pár kérdésre (ugyanakkor újjak fogalmazódtak meg), tehát amolyan
rebootnak felelt meg a mindkét idősíkbeli, már ismert szereplőgárdával. A film
óriási siker lett, egyértelműen az egyik legjobb képregény-adaptáció. Sikeresen
helyre rakta az X-Men univerzumot, látszódik a Fox terve mutánsokkal, ráadásul 2016-ban
jön az újabb mutáns film fiatal
Küklopsszal, Jeannel, Ciklonnal, talán Channing Tatummal,
mint Mágus és a legnagyobb
nemezisükkel, Apokalipszissel. Emellett
szintén 2016-ban egy önálló filmmel fog jelentkezni a legtrollabb szuperhős Deadpool, Ryan Reynolds főszereplésével. A PG-13 kicsit elrontja az
összképét, de abban ne legyen kétségünk, hogy ki fogják javítani a Kezdetek:
Farkasban látott Deadpoolnak mondott valamit.
A Fantasztikus Négyes
viszont nem járt olyan jól, mint az X-Menek. A 2005-ös felemás első rész után
jött két évvel később a bukás, mely el is kaszálta Fáklyáék esélyét egy harmadik
filmre. Persze a jogokat nem lehetett kihűlni hagyni, pláne úgy, hogy a Fox
látta, hogy mennyire igény van a szuperhősfilmekre a Disney Marvelnek és a
Sötét lovag trilógiának köszönhetően. 2015-re már jön is a Fantasztikus Négyes reboot, a rendezői széket Josh Trank foglalhatta
el, aki Az erő krónikája című szuperhősös filmmel ért el sikereket.
A casting eléggé megosztotta képregény társadalmat.
Legfőbbképpen Michael B. Jordan
szerződtetése Fáklya szerepére verte ki a biztosítékot, nem is színészi
kvalitásával, hanem bőrszínével. Fáklya soha nem volt színes bőrű a
képregényekben, s bár anno Nick Fury esetében is hasonló vélemények születtek,
de a S.H.I.E.L.D. vezére az Ultimate füzetekben már afro amerikai volt, erre
alapoztak a 2008-as Vasember filmnél. Sőt Macskanő is, ha csak pár rész
erejéig, de színes bőrű volt Eartha Kittnek köszönhetően a 60-as évekbeli Adam
West féle Batman sorozatban.
Tehát Fáklya megváltoztatása indokolatlan volt,
ráadásul testvére, Sue Strom, a Láthatatlan Lány marad fehér bőrű, akit Kate Mara fog alakítani. Ezt azzal
fogják megmagyarázni, hogy Sue az örökbefogadott testvér. Nagyszerű… Persze
Jordan szerződtetésében közrejátszott az, hogy Az erő krónikájában már együtt dolgozott
Trankkel, de ez a lépés csak feleslegesen hergelte fel a képregény-társadalmat,
talán Ben Affleck Batmanjénél (akit azonban már szinte mindenki elfogad és
támogat), Jesse Eisenberg Lex Luthorjánál és Gal Gadot Csodanőjénél is
nagyobbat szólt, negatív irányban.
Lény szerepében Jamie
Bellt, Mr. Fantastic-éban pedig Miles
Tellert láthatjuk. Mindkettő fura választás, Bellnél nyilván Hulk szintű
CGI várható, viszont Teller egyelőre számomra idegen, mint Mr. Fantastic, aztán
cáfoljon rám.
A legnagyobb gond viszont az, hogy egy-két képen,
nyilatkozaton kívül semmit sem tudunk, láthattunk a készülő produkcióról, pedig
jövőre fog érkezni Amerikában augusztus 7-én. A 2016-os Batman v Supermanről
többet tudhatunk már, mint a Fantasztikus Négyesről. Kicsit olyan érzésem van a
filmmel kapcsolatban, mintha azért készíttetné el a Fox, hogy beintsen a
rajongóknak. Övék a jog, azt csinálnak vele, amit akarnak, holott az X-Mennél
egy teljesen más magatartást tapasztalhatunk a stúdiótól. Ráadásul a
rebesgetett crossoverből is úgy néz ki, hogy semmi sem lesz. Lehet a magára
találó X-Men univerzumot nem is kellene tönkretenni ezzel a Fantasztikus
Négyessel.
Összességében tehát
elmondható, hogy a Fox helyrerakta az X-Meneket (Ehhez kellett Singer
zsenialitása is), látszódnak a tervek, a Fantasztikus Négyessel kapcsolatos
hírek pedig inkább szájhúzásra adnak okot, mintsem örömre. Persze ki kell várni
az első előzetest, meg kell nézni a moziban, de akkor is a film elkészülése
egyelőre káoszos, magamutogatós és ilyen formában felesleges.
Don-Atello
Hans Zimmer és a Remote Control Productions térhódítása Hollywoodban
Hans
Zimmer ma már a filmzene iparban olyan, mint anno volt John Williams vagy Ennio
Morricone, saját cégével, a Remote Control Productions-szel pedig tényleg
Hollywood élére állt. Jó ez nekünk?
Esőember, Fekete Eső.
Két kiváló alkotás a 80-as évek végéről, melyek elindították az 1957.
szeptember 12-én, Frankfurtban született komponista, Hans Zimmer karrierjét.
Persze előtte is dolgozott már filmekkel, de ez a két cím hozta meg számára
sikert. A 90-es években már több nagyszerű alkotásnak is ő készített a zenéjét,
ilyen volt pl. a Mint a villám, A szikla, a Rés a Pajzson, a Palimadár vagy
éppen az Oroszlánkirály, mely elhozta számára az Oscar-díjat. 2000-es évek sem
voltak Hans Zimmer mentesek, sokkal nagyobb hype-ot kapó és blockbusternek
szánt alkotáshoz is őt kérték fel. A Gladiátor, a Pearl harbor, Az utolsó
szamuráj, A sólyom végveszélyben, A Da Vinci-kód és annak folytatása az
Angyalok és Démonok, a Sötét lovag trilógia, a két Sherlock Holmes, az Eredet,
Az acélember, a Hajsza a győzelemért, valamint első részt leszámítva az összes
Karib-tenger kalózai film zenéi mind-mind az ő nevéhez fűződnek. Persze ennél
jóval többnek komponált.
Rengeteg blockbuster, rengeteg klasszikus. A minél
több forrást igénylő és bevételt hozó filmek az egekig repítették Zimmert,
ráadásul a Remote Controlhoz tartozó komponistákat sem független, kisfilmekhez
szerződtették.
Zimmer zseniális
zeneszerző, tényleg remek számokat írt a filmjeihez, de több kétely is
felmerült már nála. Egyrészt Zimmer nem tagadja, hogy sokszor besegítenek neki
tanítványai, szellemírókkal végezteti el a melót, ám a stáblistában és a különféle
filmes adatbázisban legtöbbször csak az ő nevét említik meg. A másik gond, hogy
míg Williams a klasszikus módon készítette a zenéket, addig Zimmer inkább a
könnyedebb stílust választotta. Talán emiatt is némelyeknek a germán komponista
korábbi alkotásai ma már nehezen fogyaszthatóak, pedig akkor, abban az évben
nagyot ütöttek. Én is ma már jóval ritkábban hallgatom meg A szikla vagy a
Gladiátor zenéit, pedig tényleg nagyszerűek, de valahogy az újabb Zimmer
muzsikák szívesebben pörögnek a lejátszási listámban. Ugyanakkor elképzelhető,
hogy 10 év múlva ugyanilyen sorsra jut A sötét lovag vagy Az acélember Score-ja
is.
Ezzel a két fő
problémával mi nem nagyon tudunk mit kezdeni, hallgatjuk a zenéit aztán vagy
megunjuk, vagy nem, ez embertől függ. A másik probléma meg jelen lesz addig,
amíg Zimmer zenét készít, ezt is elfogadjuk vagy nem. Ennél a kettőnél
szerintem nagyobb probléma a Remote Control és ezáltal Zimmer tanítványai.
Persze vannak kivételek, akik nemcsak a tanultakat rakják bele egy-egy filmbe,
ilyen p. John Powell vagy Harry Gregson-Williams, de többség még mindig
Zimmerből él. Hollywoodot ez pedig a legkevésbé sem aggasztja, a
blockbustereikhez tökéletesek lesznek a Zimmer tanoncok. Egy-két változtatással
kész is az új epikus főtéma.
Visszanéztem az utóbbi pár évet, hogy milyen nagy
költségvetésű vagy Oscar-díjra esélyes filmek jöttek ki és melyeknek szerezte
valamelyik Zimmer tanítvány a zenéjét. Maga a mester az Eredet, a Rango, A
Karib-tenger kalózai: Ismeretlen vizeken, a Kung-Fu Panda 2, a Sherlock
Holmes: Árnyjáték, a Madagaszkár 3, A sötét lovag: Felemelkedés, Az
Acélember, A magányos lovas, a Hajsza a győzelemért, a 12 év rabszolgaság és A csodálatos Pókember 2 filmeknek
készítette a zenéit. Nívós társaság, remek zeneszerzővel, a legtöbbjük mindkét
fronton sikeres lett, bár a mérleg inkább a bevétel felé billen. Harry Gregson-Williamsé volt a Shrek a vége, fuss el véle, a Perzsia hercege: Az idő homokja, a Tolvajok városa, a Száguldó bomba, a Cowboyok és
űrlények, Az emlékmás és 2009-ből
még idevehetjük az X-Men kezdetek: Farkast.
John Powell inkább animációs
filmeknél vétette észre magát (Így neveld
a sárkányodat 1-2, Rio 1-2, Táncoló talpak 2, Jégkorszak 4: Vándorló
kontinens), de az akciófilmek közül befért a naptárába a Zöld zóna és a Kéjjel nappal, valamint korábban nagy franchise-a volt neki a Bourne trilógia és a képregény-filmek
közül ő készítette az X-Men: Az
ellenállás vége Score-ját.
A többi tanítvány azért nem járt ennyire jól, mint
Gregson-Williams vagy Powell, nyilván azért is, mert vagy kevésbé tehetségesek
vagy csak szimplán nem akarták megerőltetni magukat. A kicsit rockosabb vonalat
képviselő Ramin Djawadinál ott van A titánok harca és a Tűzgyűrű, korábbról meg a Vasember, Steve Jablonskynál az összes Transformers
és a Csatahajó, Henry Jackmannél az X-Men: Az
elsők, a G.I. Joe: Megtorlás, a Kick-Ass 1-2 és az Amerika Kapitány: A tél katonája. Túlzás James Newton Howardot egy lapon említeni Jablonskyval vagy
Djawadival, ő is kicsit már túlnőtt a tanonc megnevezésen, de ő hozzá tartozik Az Éhezők viadala franchise, a Hófehér és a Vadász, A Bourne-hagyaték, A Föld után, a Zöld Lámpás,
a Demóna és besegített az első két Sötét lovagba. Trevor Rabin (Con-Air – A
fegyencjárat, Armageddon) és Mark Mancina (Féktelenül, Bad Boys)
inkább 90-es években volt a csúcson, Klaus
Badelt (A Karib-tenger kalózai: A
Fekete Gyöngy átka) pedig kb. 2007-ig készített nagyobb produktumoknak
zenét.
Nem túlzok, tényleg a
blockbusterek, képregény-adaptációk, animációs filmek 75%-a a Remote Controlnál
van. Kivételként az Avatár és A csodálatos Pókember James Hornerrel, a Gyűrűk urák, valamint a Hobbitok
Howard Shore-ral juthat eszünkbe.
Mellettük volt még Alan Silvestri az
első Amerika Kapitánnyal és a Bosszúállókkal, Brian Tyler a Halálos iramban
és a Feláldozhatók részeivel,
valamint a Vasember 3-mal és a Thor: Sötét világgal és a Tini nindzsa teknőcökkel. Danny Elfman Tim Burton házi
zeneszerzője, de az utolsó két David O. Russel filmnek is ő szerezte a zenéjét
illetve az Óz a hatalmasnak, a Vasökölnek és a Sötét Zsaruk 3-nak és itt van Alexandre
Desplat is az utóbbi évek Oscar-díj esélyes, nyertes filmjeivel plusz még
egy-két zeneszerző (Marco Beltrami, Michael Giacchino, Tyelr Bates). Ezeknek a
filmeknek a nagy része több fronton is jól szerepelt, ennek ellenére látszik a
Remote Control fölénye. A jövőben, majd ha érkezik egy 200 millió dolláros
büdzséjű film, ami esetleg abszolút új cím vagy olyan széria folytatása, ahol
részről részre váltogatják egymást a zeneszerzők, akkor majd mi fogunk
meglepődni, hogy jé, ennek nem Remote Controlos komponálta a zenéjét.
Ragadjuk ki a
blockbusterekből, látványfilmekből a képregény-adaptációkat. A DC teljes
mértékben Hans Zimmer irányítása
alatt van, és amíg csak Superman és Batman van tőlük, addig valószínűleg ez így
is marad. Persze most nehéz dolga lesz, hiszen a Batman v Superman: Az igazság hajnalához egy Sötét lovagtól merőben
eltérő témát kell Batmannek írnia. Persze a kvalitása megvan hozzá, de ha kell,
bármelyik tanonc be tud majd segíteni. A csodálatos
Pókember 2 zenéje is a germán komponistánál landolt, ezzel felváltva Hornert. A Marvel Filmes Univerzuma még
mentes Zimmertől, de nem a tanítványaitól. Djawadi
már ott volt a Vasembernél, a többi
filmnél más zeneszerzőknek ajánlottak szerződést, de az Amerika Kapitány folytatása Jackmanhez
került, így búcsút intve Silvestrinek.
Ő ráadásul duplán rosszul járt, hiszen a Bosszúállók:
Ultron korának zenéjéért sem ő fog felelni, hanem Brian Tyler, aki a két tavalyi Marvel produktum és a Marvel logó
mellett ezt is megkapta. Csak reménykedni merek, hogy Silvestri Bosszúállók
témája nem kerül majd a kukába illetve a Score-nak csak egy szelete fog
támaszkodni a Vasember 3, Thor: Sötét világ zenéire. A jövőben
szerintem elképzelhető lesz, hogy a Marvel vs. DC fontosabb filmjei zeneileg
egy Tyler vs. Zimmer párharc lesz.
Az X-Meneknél John Ottman duplázott Az eljövendő múlt napjaival, de ahogy a
fentebbi felsorolásból is kiderült, három mutáns filmnek is Zimmerhez kötődő
személy szerezte a zenéjét.
Hans Zimmer és a Remote
Control Productions szerves része a filmzene iparnak és még jó sokáig az is
lesz. Ez persze nem feltétlenül baj, hiszen jó témákkal leszünk ellátva, hogy
mennyi eredetiség szorul beléjük az már a tanítványtól függ. Elképzelhető az
is, hogy még több jelenlegi és jövőbeli franchise kerül hozzájuk, csak nehogy
aztán annyira egysíkúak legyenek a zenék, mint volt a Forma-1 a Schumacher,
Vettel korszakokban.
Don-Atello
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése