Don-Atello díjátadója 4. rész
Don-Atello díjátadója 3. rész
Legdrámaibb jelenet
Legjobb cameók, easter eggek
Don-Atello díjátadója 2. rész
Don-Atello díjátadója 1. rész
A
legfontosabb Aranyszobrok maradtak hátra díjátadóm utolsó részében.
Legjobb
forgatókönyv
Alex
Kurtzman, Roberto Orci
és Jeff Pinkner A csodálatos Pókember
2-hez valamint James Gunn és Nicole Perlman A galaxis őrzőihez írt
forgatókönyvük ebben a kategóriában nem versenyezhetett. A Hálószövőnél az
általam sokat kritizált szerelmi szál eléggé hazavágta a szkriptet, míg
Star-Lord csapatánál Ronanból nem hozták ki a potenciált.
Simon
Kinberg jól ültette át A jövendő múlt napjai képregényt, a
szükséges változtatások (pl. Rozsomák utazott vissza Árnymacska helyett) is
helyén voltak és a széria rebootja is sikerült, de nálam Christopher Markus és Stephen
McFeely Amerika Kapitány: A tél
katonájához írt szcenáriójuk tetszett a legjobban. Az eddig megszokott
könnyedebb hangvételt felcserélte a krimi vonal, ráadásul a Hydra beépülése a
S.H.I.E.L.D.-be olyannyira jó ötlet volt, hogy ezt A S.H.I.E.L.D. ügynökei
tovább tudta vinni. Persze a Marvel filmek a többség fejében a humor, a látvány,
az univerzumépítés és a kevésbé komor megközelítés miatt maradt meg, de ez a
duó megmutatta, hogy a Marvel tud sötétebb filmet is csinálni. Mivel ez a páros közre fog működni az Amerika
Kapitány: Polgárháború forgatókönyvénél is, így biztosra vehetjük, hogy A tél
katonájához hasonlóan ott is a történeten lesz a hangsúly.
Legjobb
vágás
John
Ottman remek zenéje abból fakad, hogy ő volt az X-Men: Az eljövendő múlt napjai vágója
is. Tökéletesen tudta a számokat a jelenetekhez igazítani, amik így még
erőteljesebbé tették a film nagyobb momentumait. Pietro Scalia (A csodálatos Pókember 2), Jeffrey Ford (Amerika Kapitány: A tél katonája) és a Fred Waskin, Craig Wood, Hughes Winborne
hármas (A galaxis őrzői) is jó munkát végzett, de John Ottman lett a befutó.
Legjobb
operatőri munka
A négy alkotás ebben a
kategóriában nagyjából azonos szinten mozog. Trent Opaloch (Amerika
Kapitány: A tél katonája), Newton
Thomas Siegel (X-Men: Az eljövendő múlt napjai), Dan Mindel (A csodálatos Pókember 2), Ben Davis (A galaxis őrzői) tudásuk legjavát nyújtották nekünk.
Közülük Trent Opaloch munkája
tetszett a legjobban. Sokan felrótták neki, hogy egy-két harc túl kapkodósra
sikerült, de szerintem ez nem így van. Kapitány és a Tél katonája bunyói
rendkívül izgalmasak és jól követhetőek, Sólyom repülései látványosak, de a
film más pontjai is teljes mértékben rendben vannak.
Legjobb
rendező/film
Szerintem a Legjobb
Rendező kategória egyenértékű a Legjobb Filmmel. Számomra fura volt, amikor Az
Argo-akció megkapta a Legjobb Filmért járó szobrot, de a rendezőknél nemhogy
nem nyert, de még csak nem is jelölték Ben Afflecket.
A 2014-ben nekem Joe és Anthony Russo Amerika Kapitány: A tél katonája
tetszett a legjobban. Van olyan pont, amiben más 2014-es adaptáció jobb Steve
Rogers modernkori szóló kalandjánál, de összességében nálam 2014 legjobb
szuperhős-adaptációja A tél katonája. A Marvel megmutatta, hogy tudnak komor
hangulatú filmet is készíteni, mindezt olyan tehetséges rendezőkkel, akik
korábban inkább a comedy műfajában tevékenykedtek.
A tél katonája mögött nálam kb. egy
szinten van az X-Men: Az eljövendő múlt napjai és A galaxis őrzői. Bryan Singer és James Gunn alkotásának is más-más az erőssége, de ugyanúgy belopták
magukat a szívembe.
2014 vesztese nálam Pókember lett. Marc
Webb filmje nagyon ambiciózus volt, s bár nem szerepelt rosszul a mozikban, de
a végeredményt látva ki kell mondanunk, hogy csalódást okozott. Az pedig az
eddigi Pókember adaptációk szégyene, hogy mindközül még így is A csodálatos
Pókember 2 a jobbak közt van.
Az Amerika Kapitány: A tél katonája rendezői, a Russo testvérek
Cikksorozatom végére összegyűjtöttem,
hogy melyik film hány díjat gyűjtött. Bár az X-Men: Az eljövendő múlt napjai, A
galaxis őrzői és A csodálatos Pókember 2 ugyanannyi szobrot kapott tőlem,
előbbi kettőt sokkal jobb filmnek tartom. A főbb kategóriákban az Amerika Kapitány: A
tél katonája lett a győztes, Star-Lord és társai inkább az effekteknél
brillíroztak, Pókember kétszer is Hans Zimmer által lett befutó, míg a
mutánsoknak jutott innen is, onnan is.
6
díj
Amerika
Kapitány: A tél katonája
Legjobb színész (hős), Legjobb színész
(gonosz), Legjobb stáblistás jelenet, Legjobb forgatókönyv, Legjobb operatőri
munka, Legjobb rendező/film
4
díj
X-Men:
Az eljövendő múlt napjai
Legjobb színésznő (hős), Legjobb hős
téma, Legjobb cameók, Easter Eggek, Legjobb vágás
A
galaxis őrzői
Legjobb vizuális effektek, Legjobb
betétdal(ok), Legjobb akciójelenet, Legjobb jelmez, smink
A
csodálatos Pókember 2
Legjobb férfi mellékszereplő, Legjobb
gonosz téma, Legjobb Score, Legdrámaibb jelenet
Don-Atello díjátadója 3. rész
A
fontosabb díjakat a végére hagytam, most a jeleneteké, a cameóké és a jelmezeké,
sminkeké a főszerep.
Legjobb
stáblistás jelenet
Ebben a kategóriában A
csodálatos Pókember 2 nem versenyezhetett, hiszen nem volt stáblistás jelenete,
az X-Men: Az eljövendő múlt napjai promóciós videóját pedig ne vegyük ide.
A galaxis őrzői plusz jeleneteinél James
Gunn a poénra hegyezte a hangsúlyt. Groot tánca szerintem mindenkiből
röhögőgörcsöt váltott ki, míg Howard, a kacsa megjelenése a Gyűjtő romos
gyűjteményében pedig tisztelgés a Marvel karaktere előtt. Az X-Men végén
megjelent En Sabah Nur, azaz Apokalipszis, aki a 2016-os mutáns film főgonosza
és alcímadója. Ez akár meg is nyerhette volna a díjat, ha nem tűnt volna fel az
Amerika Kapitány: A tél katonája végén Higanyszál, Skarlát Boszorkány és
Strucker báró, akik a Bosszúállók: Ultron kora szereplői lesznek. Számomra
azért viszi az Aranyszobrot az Amerika
Kapitány folytatása, mert az extra jelenete egy megjelenésben közelebb lévő
filmhez kapcsolódott, Tél katonája saját múltjának megismerése pedig csak a ráadás.
Legjobb
akció jelenet
Itt is A csodálatos
Pókember 2 végzett az utolsó helyen. Hiába voltak az Electro elleni harcok
baromi látványosak, az egyik rövid volt, a másik pedig szét volt szabdalva.
A tél katonájánál két jelenetet is
kiemelhetnénk, hiszen ott volt a végén Helicarriernél lévő Sólyom repülések és
Kapitány bunyói, de nekem jobban tetszett az autópályás rész, amikor hirtelen
megjelent Bucky, kivágta az autóból Sitwell ügynököt, a többi pedig már az
autópályán zajlott. Kapitány és Tél katonája harca jól megkoreografált, főleg
utóbbinál tetszett, hogy bárhonnan képes volt előhúzni egy fegyvert, hogy
végezzen a célponttal.
Az X-Mennél viszont a végére tartogatták
számomra a nagy durranást. A múltban megjelenik Magneto egy stadionnal, az
Őrszemek pedig ekkor már az irányítása alatt vannak, közben a jövőben meg
irtják a mutánsokat. Nagyon jól vágták össze a párhuzamos cselekményeket, végén
meg ugye ott van Mystique komoly döntése és akár nyerhettek is volna
Rozsomákék, ha nem jöttek volna A
galaxis őrzői. A film vége nekem olyan volt, mint egy Marvelbe ültetett
Star Wars. Jön Ronan, vele szemben felsorakozik az Őrzők és Yondu által
vezetett Útonállók, majd megérkezik a xandari sereg, utána pedig a Dark Asteren
folytatódik harc, ahol Korath és Nebula állnak hőseink útjába. Végig izgalmas,
látványos és poénos.
Legdrámaibb jelenet
Az eljövendő múlt
napjainál ugyanazt a jelenetet raktam ide is, mint egy kategóriánál feljebb.
Amennyire akciódús, ugyanannyira drámai is. Az Amerika Kapitány 2-nél szerintem
a legmeghatóbb rész az volt, amikor Bucky végig üti Steve-nek a fejét és
célpontjának nevezi, de történjék bármi, a barátja mindig mellette lesz.
A galaxis őrzőit sokan szeretik poénos,
könnyed hangvétele miatt, de azért akad benne dráma is. Már a kezdés is
szívszorongató, ahogy Peter Quill elveszti édesanyját, de Gamora megmentése is
érzelemmel teli volt, ám mindközül a legdrámaibb az, amikor négyen birkóznak
meg a Black Tears szám alatt a Gömb erejével.
Bár mindhárom alkotás okozott drámai
perceket, A csodálatos Pókember 2-vel
nem vehettek fel a versenyt. Igaz, tudva, hogy jön Zöld Manó és szerepelt volna
Mary Jane is, a folytatásnak egyszerűen hoznia kellett Gwen halálát, mert ha ez
nincs meg, akkor még egyet írhattunk volna a negatív oldalra. Szerencsére
Webbék hűek voltak itt minden téren a képregényhez, a jelenet szívbemarkoló
lett, és mivel az akciórészek kicsit csalódást okoztak így egyértelműen ez a
rész volt a film legerősebb pillanata.
Legjobb cameók, easter eggek
Mindegyik film bővelkedett cameókkal,
utalásokkal, na de melyik alkotás viszi a díjat? Ezt a szobrot egyértelműen nem
A galaxis őrzői. Kétszer említést tettek Quill apjáról, megjelent Howard, a
kacsa és Cosmo, Thanos is jött erőt fitogtatni, Nathan Fillion is keménykedett
aztán Groot pofára ejtette, és persze nem maradtunk Stan Lee cameo nélkül sem. Persze
jó volt látni ezeket a feltűnéseket, de idén ez kevés volt.
A csodálatos Pókember 2-ben szerepelt
Alistair Smythe, Felicia Hardy, Gustav Fiers, azaz Gentlemen, aki Octopus és
Keselyű felszereléseivel a Sinister Six-szet volt hivatott felvezetni, pár
másik ellenfél nevét is elhintették, volt pár örök nóta (régi Pókember téma,
Icipici pók), Jamesonnal is volt egy üzenetváltás és ugye Gwen halála is
képregényeket idézte. Bár ezek mind-mind csemegék egy képregényfannak, azért
ebben az évben voltak ezeknél nagyobb durranások is.
Például az Amerika Kapitány: A tél
katonájában ott volt a stáblistás jelenet Strucker báróval, meg az ikrekkel,
ami 2014-ben igencsak erős momentumnak számított ebben a kategóriában (is).
Emellett volt utalás Tony Starkra, Dr. Strange-re, Arnim Zola az agyával
képviselte magát, míg a Vasember 2-ből ismert unszimpatikus Stern szenátor a
Hydra tagjaként, Peggy Carter unokahúga, Sharon, azaz a 13-as ügynök a pedig
S.H.I.E.L.D.-nél dolgozott és Kapitány mellé állt, de volt idézet a
Ponyvaregényből is, pár jelenet meg a képregényből köszönt vissza. A leírtak ellenére
mégsem A tél katonája lett az aranyérmes.
Igen, az X-Men: Az eljövendő múlt napjai lett a befutó. Bár A csodálatos
Pókember 2 és A tél katonája is több easter eggel rendelkezik, Az eljövendő
múlt napjai az apróságok (Stryker gyerekére utalás, amiből majd később lesznek
az X-Men 2 történései, az X-Men: Az elsők meghalt szereplői) mellett igazából
három jelenettel viszi a díjat: Higanyszál akciója, Apokalipszis megjelenése és
a megváltozott jövőnek köszönhetően az élő Jean Grey, Küklopsz párossal, akiket
az eredeti X filmekhez hasonlóan Famke Janssen és James Marsden keltett életre.
Persze Bryan Singer alkotása amellett, hogy kijavította a korábbi mutánsos
mozik hibáit egyfajta tisztelgés volt a régiek előtt és nekem képregényes
szempontból az egyik legnagyszerűbb pillanat volt, hogy újra a vásznon
láthattam az idősebb Jeant és Küklopszot.
Legjobb
jelmez, smink
Amennyire az előző
kategóriában szinte esélytelen volt A
galaxis őrzői, itt olyannyira esélyes, hogy viszi is a díjat. Gamora, Drax,
Nebula és ebben a kategóriában a kedvencem, Ronan remekül festettek. Pókember
végre képregényhű öltözéket kapott, az Electro – Zöld Manó páros sem festett
rosszul, Amerika Kapitány a Secret Avengers jelmezben akciózott egy ideig, Tél
katonája badass volt, míg az X-Mennél csak a múltbéli Magnetót, Mystique-t
emelhetjük ki, de összességében Star-Lord és szedett-vedett csapatával nem
vehették fel a versenyt.
Folytatás következik
Fontosabb
női mellékszereplő híján a látvány és zene kategóriákkal folytatjuk Szuperhős
Oscar-díjunkat.
Legjobb
vizuális effektek
Egy szuperhős filmben
elengedhetetlen a vizuális effektek és páran az elmúlt évekből a kategória
királyai közé kerültek, elég, ha a Bosszúállókra vagy az Acélemberre gondolunk.
Idén A galaxis őrzői egyértelműen
csatlakozhat hozzájuk. Xandar és a többi bolygó gyönyörűek, Groot és Rocket
Racoon elképesztően részletgazdagra sikerültek és az akciójelenetek is
hihetetlenül szépek lettek.
A galaxis őrzőivel csak A csodálatos
Pókember 2 vehette fel a versenyt. Electro és Pókember harcjelenetei rendkívül
látványosak, de én úgy éreztem, hogy csatáik rövidre sikerültek. Az Amerika
Kapitány: A tél katonája Sólyom repülésein és a S.H.I.E.L.D. anyahajókon kívül
nem fektetett akkora hangsúlyt a CGI-ra, emiatt is tudott nagyobb szerepet
kapni a krimi vonal, míg az X-Men: Az eljövendő múlt napjaiban a
csatajelenetek, az Őrszemek és Higanyszál pár perce készülhetett számítógépes
utómunkálattal, de itt sem a vizuális effektek voltak a középpontban.
Legjobb
hős téma
A zene kategóriát azért
bontottam több részre, mert van, amikor a hősnek, antihősnek kimondottan jól
sikerült a témája, viszont a többi szám maximum egy erős közepes szintjét
hozza, és van, amikor a zenei albumból nincs egyetlen kiugró darab sem, mégis
élvezet hallgatni a számokat, a betétdalokról nem is beszélve. Most jöjjön a
legjobb hős téma kategória.
Amerika Kapitány Henry Jackman Taking a Stand számával szállt versenybe, ami
akkor hallható a filmben, amikor a főhős elmenekül a Triskelionból. Ebben nincs
meg az a patriótaság, ami a Kapitányt jellemezte az első résznél, ez egy modern
szám, egy modern világhoz, s bár egyáltalán nem rossz, de kevés egyediség
szorult belé.
James Hornert Hans Zimmer váltotta fel, így korunk egyik legjobb zeneszerzője
felelt A csodálatos Pókember 2 audio részéért. A Falmászó kapott heroikus
témát, ami mindig felcsendül, ha hősünk éppen akciózik, hol eredeti, hol
rockosabb verziójában, de számomra túl rövid lett.
Tyler
Bates nem készített külön-külön témákat a Galaxis őrzői
tagjainak, egységesen kaptak egy számot, ami először a Kyln Escape-ben
csendül fel, majd aztán szinte az összes akció résznél. Hősies, megjegyezhető,
de nagyon hasonlít a Bosszúállók indulójára, s már-már a szerző túl is
használja.
Bryan Singer visszatérésével együtt John Ottman is újra elmerülhetett a
mutánsok világában. A zeneszerző visszahozta az X-Men 2-höz írt témáját, amit
először a Future majd a Welcome Back végén hallható. Kicsit
modernizálta, de éppúgy benne van a nosztalgia-faktor is, sőt talán a jelképe
is annak, hogy bizony visszatértek és jó formában vannak a mutánsok, ráadásul
itt van még a Charles Xaviernek írt Eredet – Time hatású Hope is. Ezek miatt viszi is a díjat az X-Men: Az eljövendő múlt napjai.
Legjobb
gonosz téma
Ebben a kategóriában
ketten kapásból ki is esnek. Az egyikük A galaxis őrzői, mivel Ronan nem kapott
egy megjegyezhető, antihőshöz méltó témát, míg a másik az X-Men: Az eljövendő
múlt napjai, mivel sem Trask, sem az Őrszemek nem kaptak saját zenét. Utóbbiakhoz
talán a két Time’s Up szám tartozik, ahol éppen a jövőben mészárolják le
a mutánsokat, ráadásul a film verziójú Time’s Up végén Henry Jackman X-Men: Az
elsőkben hallható Magneto témája (Frankenstein’s Monster) is
visszaköszön.
Az Amerika Kapitány: A tél katonájában
már jobb a helyzet. A film fő antihőséhez írt The Winter Soldier szerintem remek
lett. Kb. hasonlóan megfoghatatlan számomra, mint A sötét lovagban Joker
témája. Azonban azokat is megértem, akik zenei merényletnek tartják (pl. a
filmzene.net oldalról Gregus Péter), hiszen nem jöhet be mindenkinek ez az
indusztriális, elektronikus egyveleg, ráadásul dallam sincs igazán, számomra
mégis passzol a badass Tél katonájához.
Ebben az évben azonban nem a Tél
katonája nyert, hanem A csodálatos
Pókember 2-ből Electro. Nem tudom, hogy Hans Zimmernek mennyi munkája volt
ebben, de abban biztos vagyok, hogy a társszerzőként feltűntetett The
Magnificent Six formáció (Pharrell Williams, Johnny Marr, Michael Einziger, Junkie
XL, Andrew Kawczynski, Steve Mazzaro) sokat segített a mesternek. Ez a
dubstepes vonulat tökéletes választás volt Electróhoz és Hans Zimmer is kicsit
kimozdult a komfortzónájából, ráadásul itt szintén jellemző az, ami a korábbi Hans
Zimmeres szuperhős-filmekben (kivéve Batman: Kezdődik!) hogy a film gonosza
kapta zeneileg a több figyelmet. Kár, hogy a filmben hosszabb időre sohasem
hallhattuk a refrént, mert vagy a csata volt rövid vagy a számból más részek
kerültek felhasználásra (Still Crazy) a továbbiakban, így Electro
témáját csak a Score lemezen hallható Electro
Suite-ban tudjuk teljes valójában élvezni. Aztán itt van még a másik
ellenfél is, Harry Osborn Zöld Manója. Az ő megszületéséhez írt Sum Total
a szirénával nem rossz, de igazán a Pókember elleni csatában, az I’m Goblin
tételben teljesedik ki, bár Electro témája azért sokkal izgalmasabb, jobb.
Legjobb
Score
Elemeztem már a
hősöknek és antihősöknek írt témákat, de vajon összességében melyik filmnek
volt a legjobb zenéje?
Hát nem az Amerika Kapitány: A tél
katonájának. Winter Soldier témája jól passzol az akciótételekhez (The
Causeway, Into the Fray), az End of the Line érzelmes, de nem
olyan, amit ne hallottunk volna korábban és ez a többi számra is igaz. Henry
Jackman ha éppen nem az elektronikus számokkal foglalkozott, akkor más Hans
Zimmer tanoncok munkáit hallgathatta, mert igazából ez a két stílus jellemzi A tél katonája
Score-ját.
A másik három versenyzőn sokat vívódtam.
A galaxis őrzői akciószekvenciái jól sikerültek (The Big Blast, The
Final Battle Begins, The Pod Chase), ahogy az érzelmesebb pillanatok
is (Black Tears, Groot Cocoon, Sacrifice) a csapat témáját
pedig már ecseteltem, de Ronan témájának hiánya elrontja az összképet. Az
X-Menek a zenei hős és antihős kategóriában is jól szerepeltek, a visszautazás
által kicsit a 70-es évekbe is belehallgathattunk, ráadásul Ottman az eddigi
Singer filmekhez hasonlóan a vágó pozícióját is betöltötte, aminek
következtében tökéletesen tudta, hogy melyik jelenethez milyen zene illik. A
csodálatos Pókember 2 zenéi viszont változatosabbak, ez köszönhető Electro
megszokottól merőben eltérő témájának, és ugye Pókember és Zöld Manó is saját
muzsikával képviselte magát, viszont a drámai rész annyira nem erős. Az tény,
hogy komplexitásban egyik sem veszi fel a versenyt Az acélemberrel vagy A sötét
lovag – Felemelkedéssel, hiszen ennél a két filmnél rendben van a hős és
antihős témája, az akciórészek izgalmasak, pörgősek, míg az érzelmesebbek
drámaiak, meghatóak. Valamelyik kitétel mindhárom esélyesnél hiányzik, de a
változatosság miatt és azt, ahogy Zimmer vegyítette Electro és Pókember témáit A csodálatos Pókember 2 viszi a díjat.
Legjobb
Betétdal(ok)
A legjobb látvány
kategóriához hasonlóan itt is óriási előnnyel indult A galaxis őrzői és be is váltották az Aranyszobrot. A megszokottól
eltérően itt a betétdaloknak, melyek a 70-es évekből érkeztek szerepük is van,
hiszen Peter Quillnek, azaz Star-Lordnak az Awesome Mix Vol 1. nevű válogatás
kazetta az egyetlen emléke a Földről, a készítők pedig kiváló érzékkel
válogatták ki a számokat, elég, ha az előzetesekből ismert Blue Swede – Hooked
on a Feelingre gondolunk, de van itt még David Bowie-tól, a Jackson 5-tól
és Greenbaumtól is sláger.
A csodálatos Pókember 2 rendelkezik még
több betétdallal, mindegyikben Hans Zimmer is közreműködött. Kapásból itt van a
stáblista alatt hallható, videoklippel rendelkező It’s on Again Alicia
Keystől és Kendrick Lamartól. Pharrell Williams a lassabb Here-rel, képviselte
magát, míg Czarina Russell a tucatpop Within the Webet (First Day Jam) adta
elő. Hans Zimmer és Alvin Risk felturbózták Electro témáját, de ez a fajta
dubstep már sok volt nekem. A második lemezen megtalálhatjátok a The
Neigbourhood – Honest számot, LIZtől a That’s My Mant, valamint Phosphorescenttől a Song for Zulát,
ami a filmben is hallható volt, ám engem egyik sem győzött meg arról, hogy
berakjam a lejátszási listámba. Mindközül tényleg az It’s On Again a legjobb.
Az Amerika Kapitány: A tél katonájában
egyedül csak Marvin Gaye – Trouble Man című száma szerepelt. Akkor hallható,
amikor a Kapitány felébred a kórházban, ezt követően pedig több más szereplő
sorsának alakulását is láthatjuk. Passzol a film végéhez a Trouble Man, de A
galaxis őrzőinek jobb a felhozatala.
Az X-Men: Az eljövendő múlt napjaiban
két szám szerepelt. Roberta Fleck – The First Time Ever I Saw zenéjére
mindkétszer Logan ébredt fel, míg Jim Croce – Time in Bottle alkotására
Higanyszál parádézott. Utóbbi a film legviccesebb jelenete, de a teljes
hatásfokhoz a Time in Bottle is kellett, de így is a Marvel furcsa
csapata nyert ebben a kategóriában.
Folytatás következik.
Don-Atello díjátadója 1. rész
2014-ben
Amerika Kapitány a Bosszúállók nélkül harcolt a Hydrával, Pókember újra
behálóhintázott és felvette a harcot Electróval valamint Harry Osbornnal, az
X-Menek két idősíkon küzdöttek az Őrszemek ellen, míg a Galaxis őrzői
megmentették a Galaxist. Szerkesztőtársammal más-más módon hoztuk el nektek a
Szuperhős Oscar-díjátadót, én először a filmekben nyújtott színészi
teljesítményeket fogom honorálni Aranyszobrokkal.
Legjobb színész (hős)
2014 igazán jó év volt
nemcsak szuperhős-filmek terén, hanem a főszereplőket alakító színészek is
odatették magukat. Nálam idén Chris
Evans Amerika Kapitánya lett a befutó. Az első résznél talán néhol még
bizonytalankodott, de a Bosszúállókban már hitelesebb volt, ráadásul a
Vasemberékkel való kaland óriási lökést adott neki is és karakterének is, A tél
katonájában pedig olyat alakít, hogy most már mindenki úgy véli, nála senki sem
hozhatná jobban Amerika Kapitányt.
Chris
Pratt Star-Lordjának első helyén is sokat vívódtam, mivel ő volt az, aki összeverbuválta
és összetartotta a csapatot, ám végül azért nem lett aranyérmes,
mert neki osztozkodnia kellett a játékpercen, míg vetélytársa, bár kapott
támogatást, azért kiemelkedett közülük. Az X-Men: Az eljövendő múlt napjaiból
két színészt is jelöltem, ám Hugh Jackman
Farkasa végre először hagyta a többieket kibontakozni, ezáltal a korábbi
csapatos mutáns filmekhez képest háttérbe szorult a visszautazás ellenére is, James McAvoy Charles Xavier Professzora
pedig csak a film végén csillogtatta meg igazán X-Men vezetői szerepét, előtte
még Farkasnak utat kellett mutatnia neki. Andrew
Garfield Pókemberéről viszont már az elején tudtam, hogy esélye sincs a
győzelemre. Nem azért, mert nem volt hiteles Peter Parker/Pókember, de a sok szál,
főként a szerelmi vonal, teljesen rátelepedett Marc Webb alkotására, emiatt
igazán sem Peter, sem szuperhős alteregója nem tudott középpontba kerülni.
Legjobb
színész (gonosz)
Több jobb gonosz volt
idén, bár egyikük sem érte el Loki vagy Joker szintjét. Lee Pace Ronanja A galaxis őrzőiből nem lett rossz, de bőven
lehetett volna jobb is, ha többet szerepel és megismerjük a múltját, így
viszont megmaradt egy újabb potenciális gonosznak. Jamie Foxx Electrójáról is hasonlóan vélekedek, bőven több volt a
színészben és a karakterben is. Az X-Menből Michael
Fassbender Erik Lensherrét/Magnetóját ide lehet venni, bár én személy
szerint sohasem gondoltam Magnetóra az X-Menek főnemeziseként. Persze a színész
újra megmutatta kvalitásait, remekül hozza a fiatal Magnetót, de Peter Dinklage Bolivar Traskja és az
általa létrehozott Őrszemek voltak a mutánsok igazi veszélyforrásai. Dinklage
jól alakított, de számomra volt nála jobb.
Már csak az Amerika Kapitány: A tél
katonája két gonosza, Robert Redford
Alexander Pierce minisztere és Sebastian
Stan Tél Katonája maradt hátra a felsorolásból. Redfordnál mindenképpen
értékelendő, hogy nem érte be a minimummal, ahogy azt társai szokták egy
blockbuster film esetében, de nálam idén Sebastian
Stan lett a nyertes. Keveset beszélt a filmben, mégis annyira badass volt a
mozgása, a kinézete, Henry Jackman hozzá írt témája pedig még egyet dobott
rajta.
Legjobb
színésznő (hős)
A legjobb színésznő
kategóriánál biztos voltam abban, hogy Emma
Stone Gwen Stacyje A csodálatos Pókember 2-ből utolsó lesz. 2012-ben az
első részben nyújtott alakításával ő volt abban az évben a legjobb színésznő
számomra és most sem az alakítással volt gond, mert Emma Stone jól hozta Gwen
Stacyt, hanem a filmre rátelepedő szerelmi szállal és az ezáltal keletkező
felesleges, kínos párbeszédekkel, ami miatt pl. Electro sem tudott kibontakozni
és Pókember is háttérbe szorult.
Zoe
Saldana Gamorájával ugyanaz a probléma, mint Star-Lorddal:
a rendező megtalálta a csapat tagjainál az egyensúlyt, de emiatt egyikük sem
került a rivaldafénybe, ami egy ilyen csapatos filmnél nem is baj.
Szerintem Scarlett Johansson Fekete Özvegye és Jennifer Lawrence Mystique-je versenyezhetett igazán az első
helyért. Johansson most hozta szerintem a legjobb formáját, működött a kémia
közte és a Kapitány között, de én Jennifer
Lawrence-nek adom az aranyszobrot. Bár tény, hogy a szuperhősnők még mindig
sok esetben csak asszisztálnak, Mystique is igazából ide-oda táncol, hol Erik,
hol Charles befolyásolja, de a többiekkel ellentétben ő tényleg a sztori
mozgató rugója volt, a szerepet pedig Lawrence a tőle megszokott szinten hozta.
Legjobb
férfi mellékszereplő
Volt, aki a jó és volt,
aki a rossz oldalt erősítette, de előző kategóriákhoz hasonlóan mellékszereplő
szinten is egy eléggé erős mezőny alakult ki. Kapásból itt van Antony Mackie Sam Wilsonja/Sólyomja, aki
hozta, amit kellett: egy-két vicces beszólás és Kapitány segítése, valamint a
film leglátványosabb részei ő hozzá tartoztak.
A galaxis őrzőiből is itt van Michael Rooker Yonduja és Dave Bautista Draxa. Előbbi Star-Lordot
kergeti egy ideig, majd az utolsó harc során segít a csapatnak, de csakis a
Gömb miatt, utóbbi pedig egy brutális harcos és nem mellesleg kifinomult módon
beszél, de ugyanúgy osztozik a perceken, ráadásul az Őrzők közül őt ismerjük
meg a legkésőbb.
Nicholas
Hoult Bestiája többnyire Rozsomákot és Charles-t
segítette, meg néha megküzdött Magnetóval, mást nem igazán csinált.
Dane
DeHaan Harry Osbornja volt számomra a legjobb idén.
Viszonylag későn láthatjuk először a filmben, majd jön a Peterrel való
barátsága, közben pedig az Oscorpban is vannak teendői. Szerintem DeHaan jól
hozta a betegségét mindenáron megfékezni kívánó karaktert, ebben az állapotban
vált igazán szimpatikussá, bár Zöld Manóként talán a vicsorgást nem kellett
volna erőltetnie és jó pár szerintem fontosabb jelenetét is kivágták a végleges
verzióból, de idén nekem ő volt a legsokoldalúbb mellékszereplő.
Folytatás következik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése