Szuperhős Oscar-díj, 2014

Don-Atello díjátadója 4. rész


A legfontosabb Aranyszobrok maradtak hátra díjátadóm utolsó részében.

Legjobb forgatókönyv
     Alex Kurtzman, Roberto Orci és Jeff Pinkner A csodálatos Pókember 2-hez valamint James Gunn és Nicole Perlman A galaxis őrzőihez írt forgatókönyvük ebben a kategóriában nem versenyezhetett. A Hálószövőnél az általam sokat kritizált szerelmi szál eléggé hazavágta a szkriptet, míg Star-Lord csapatánál Ronanból nem hozták ki a potenciált.
Simon Kinberg jól ültette át A jövendő múlt napjai képregényt, a szükséges változtatások (pl. Rozsomák utazott vissza Árnymacska helyett) is helyén voltak és a széria rebootja is sikerült, de nálam Christopher Markus és Stephen McFeely Amerika Kapitány: A tél katonájához írt szcenáriójuk tetszett a legjobban. Az eddig megszokott könnyedebb hangvételt felcserélte a krimi vonal, ráadásul a Hydra beépülése a S.H.I.E.L.D.-be olyannyira jó ötlet volt, hogy ezt A S.H.I.E.L.D. ügynökei tovább tudta vinni. Persze a Marvel filmek a többség fejében a humor, a látvány, az univerzumépítés és a kevésbé komor megközelítés miatt maradt meg, de ez a duó megmutatta, hogy a Marvel tud sötétebb filmet is csinálni.  Mivel ez a páros közre fog működni az Amerika Kapitány: Polgárháború forgatókönyvénél is, így biztosra vehetjük, hogy A tél katonájához hasonlóan ott is a történeten lesz a hangsúly.

Legjobb vágás
     John Ottman remek zenéje abból fakad, hogy ő volt az X-Men: Az eljövendő múlt napjai vágója is. Tökéletesen tudta a számokat a jelenetekhez igazítani, amik így még erőteljesebbé tették a film nagyobb momentumait. Pietro Scalia (A csodálatos Pókember 2), Jeffrey Ford (Amerika Kapitány: A tél katonája) és a Fred Waskin, Craig Wood, Hughes Winborne hármas (A galaxis őrzői) is jó munkát végzett, de John Ottman lett a befutó.

Legjobb operatőri munka
   A négy alkotás ebben a kategóriában nagyjából azonos szinten mozog. Trent Opaloch (Amerika Kapitány: A tél katonája), Newton Thomas Siegel (X-Men: Az eljövendő múlt napjai), Dan Mindel (A csodálatos Pókember 2), Ben Davis (A galaxis őrzői) tudásuk legjavát nyújtották nekünk. Közülük Trent Opaloch munkája tetszett a legjobban. Sokan felrótták neki, hogy egy-két harc túl kapkodósra sikerült, de szerintem ez nem így van. Kapitány és a Tél katonája bunyói rendkívül izgalmasak és jól követhetőek, Sólyom repülései látványosak, de a film más pontjai is teljes mértékben rendben vannak.

Legjobb rendező/film
    Szerintem a Legjobb Rendező kategória egyenértékű a Legjobb Filmmel. Számomra fura volt, amikor Az Argo-akció megkapta a Legjobb Filmért járó szobrot, de a rendezőknél nemhogy nem nyert, de még csak nem is jelölték Ben Afflecket.
A 2014-ben nekem Joe és Anthony Russo Amerika Kapitány: A tél katonája tetszett a legjobban. Van olyan pont, amiben más 2014-es adaptáció jobb Steve Rogers modernkori szóló kalandjánál, de összességében nálam 2014 legjobb szuperhős-adaptációja A tél katonája. A Marvel megmutatta, hogy tudnak komor hangulatú filmet is készíteni, mindezt olyan tehetséges rendezőkkel, akik korábban inkább a comedy műfajában tevékenykedtek.
A tél katonája mögött nálam kb. egy szinten van az X-Men: Az eljövendő múlt napjai és A galaxis őrzői. Bryan Singer és James Gunn alkotásának is más-más az erőssége, de ugyanúgy belopták magukat a szívembe.
2014 vesztese nálam Pókember lett. Marc Webb filmje nagyon ambiciózus volt, s bár nem szerepelt rosszul a mozikban, de a végeredményt látva ki kell mondanunk, hogy csalódást okozott. Az pedig az eddigi Pókember adaptációk szégyene, hogy mindközül még így is A csodálatos Pókember 2 a jobbak közt van.

Az Amerika Kapitány: A tél katonája rendezői, a Russo testvérek

    Cikksorozatom végére összegyűjtöttem, hogy melyik film hány díjat gyűjtött. Bár az X-Men: Az eljövendő múlt napjai, A galaxis őrzői és A csodálatos Pókember 2 ugyanannyi szobrot kapott tőlem, előbbi kettőt sokkal jobb filmnek tartom.  A főbb kategóriákban az Amerika Kapitány: A tél katonája lett a győztes, Star-Lord és társai inkább az effekteknél brillíroztak, Pókember kétszer is Hans Zimmer által lett befutó, míg a mutánsoknak jutott innen is, onnan is.

6 díj
Amerika Kapitány: A tél katonája
Legjobb színész (hős), Legjobb színész (gonosz), Legjobb stáblistás jelenet, Legjobb forgatókönyv, Legjobb operatőri munka, Legjobb rendező/film

4 díj
X-Men: Az eljövendő múlt napjai
Legjobb színésznő (hős), Legjobb hős téma, Legjobb cameók, Easter Eggek, Legjobb vágás

A galaxis őrzői
Legjobb vizuális effektek, Legjobb betétdal(ok), Legjobb akciójelenet, Legjobb jelmez, smink

A csodálatos Pókember 2
Legjobb férfi mellékszereplő, Legjobb gonosz téma, Legjobb Score, Legdrámaibb jelenet


Don-Atello díjátadója 3. rész

A fontosabb díjakat a végére hagytam, most a jeleneteké, a cameóké és a jelmezeké, sminkeké a főszerep.

Legjobb stáblistás jelenet
     Ebben a kategóriában A csodálatos Pókember 2 nem versenyezhetett, hiszen nem volt stáblistás jelenete, az X-Men: Az eljövendő múlt napjai promóciós videóját pedig ne vegyük ide.
A galaxis őrzői plusz jeleneteinél James Gunn a poénra hegyezte a hangsúlyt. Groot tánca szerintem mindenkiből röhögőgörcsöt váltott ki, míg Howard, a kacsa megjelenése a Gyűjtő romos gyűjteményében pedig tisztelgés a Marvel karaktere előtt. Az X-Men végén megjelent En Sabah Nur, azaz Apokalipszis, aki a 2016-os mutáns film főgonosza és alcímadója. Ez akár meg is nyerhette volna a díjat, ha nem tűnt volna fel az Amerika Kapitány: A tél katonája végén Higanyszál, Skarlát Boszorkány és Strucker báró, akik a Bosszúállók: Ultron kora szereplői lesznek. Számomra azért viszi az Aranyszobrot az Amerika Kapitány folytatása, mert az extra jelenete egy megjelenésben közelebb lévő filmhez kapcsolódott, Tél katonája saját múltjának megismerése pedig csak a ráadás.

 
Legjobb akció jelenet
     Itt is A csodálatos Pókember 2 végzett az utolsó helyen. Hiába voltak az Electro elleni harcok baromi látványosak, az egyik rövid volt, a másik pedig szét volt szabdalva.
A tél katonájánál két jelenetet is kiemelhetnénk, hiszen ott volt a végén Helicarriernél lévő Sólyom repülések és Kapitány bunyói, de nekem jobban tetszett az autópályás rész, amikor hirtelen megjelent Bucky, kivágta az autóból Sitwell ügynököt, a többi pedig már az autópályán zajlott. Kapitány és Tél katonája harca jól megkoreografált, főleg utóbbinál tetszett, hogy bárhonnan képes volt előhúzni egy fegyvert, hogy végezzen a célponttal.
Az X-Mennél viszont a végére tartogatták számomra a nagy durranást. A múltban megjelenik Magneto egy stadionnal, az Őrszemek pedig ekkor már az irányítása alatt vannak, közben a jövőben meg irtják a mutánsokat. Nagyon jól vágták össze a párhuzamos cselekményeket, végén meg ugye ott van Mystique komoly döntése és akár nyerhettek is volna Rozsomákék, ha nem jöttek volna A galaxis őrzői. A film vége nekem olyan volt, mint egy Marvelbe ültetett Star Wars. Jön Ronan, vele szemben felsorakozik az Őrzők és Yondu által vezetett Útonállók, majd megérkezik a xandari sereg, utána pedig a Dark Asteren folytatódik harc, ahol Korath és Nebula állnak hőseink útjába. Végig izgalmas, látványos és poénos.


Legdrámaibb jelenet
     Az eljövendő múlt napjainál ugyanazt a jelenetet raktam ide is, mint egy kategóriánál feljebb. Amennyire akciódús, ugyanannyira drámai is. Az Amerika Kapitány 2-nél szerintem a legmeghatóbb rész az volt, amikor Bucky végig üti Steve-nek a fejét és célpontjának nevezi, de történjék bármi, a barátja mindig mellette lesz.
A galaxis őrzőit sokan szeretik poénos, könnyed hangvétele miatt, de azért akad benne dráma is. Már a kezdés is szívszorongató, ahogy Peter Quill elveszti édesanyját, de Gamora megmentése is érzelemmel teli volt, ám mindközül a legdrámaibb az, amikor négyen birkóznak meg a Black Tears szám alatt a Gömb erejével.
Bár mindhárom alkotás okozott drámai perceket, A csodálatos Pókember 2-vel nem vehettek fel a versenyt. Igaz, tudva, hogy jön Zöld Manó és szerepelt volna Mary Jane is, a folytatásnak egyszerűen hoznia kellett Gwen halálát, mert ha ez nincs meg, akkor még egyet írhattunk volna a negatív oldalra. Szerencsére Webbék hűek voltak itt minden téren a képregényhez, a jelenet szívbemarkoló lett, és mivel az akciórészek kicsit csalódást okoztak így egyértelműen ez a rész volt a film legerősebb pillanata.

 

Legjobb cameók, easter eggek
     Mindegyik film bővelkedett cameókkal, utalásokkal, na de melyik alkotás viszi a díjat? Ezt a szobrot egyértelműen nem A galaxis őrzői. Kétszer említést tettek Quill apjáról, megjelent Howard, a kacsa és Cosmo, Thanos is jött erőt fitogtatni, Nathan Fillion is keménykedett aztán Groot pofára ejtette, és persze nem maradtunk Stan Lee cameo nélkül sem. Persze jó volt látni ezeket a feltűnéseket, de idén ez kevés volt.
A csodálatos Pókember 2-ben szerepelt Alistair Smythe, Felicia Hardy, Gustav Fiers, azaz Gentlemen, aki Octopus és Keselyű felszereléseivel a Sinister Six-szet volt hivatott felvezetni, pár másik ellenfél nevét is elhintették, volt pár örök nóta (régi Pókember téma, Icipici pók), Jamesonnal is volt egy üzenetváltás és ugye Gwen halála is képregényeket idézte. Bár ezek mind-mind csemegék egy képregényfannak, azért ebben az évben voltak ezeknél nagyobb durranások is.
Például az Amerika Kapitány: A tél katonájában ott volt a stáblistás jelenet Strucker báróval, meg az ikrekkel, ami 2014-ben igencsak erős momentumnak számított ebben a kategóriában (is). Emellett volt utalás Tony Starkra, Dr. Strange-re, Arnim Zola az agyával képviselte magát, míg a Vasember 2-ből ismert unszimpatikus Stern szenátor a Hydra tagjaként, Peggy Carter unokahúga, Sharon, azaz a 13-as ügynök a pedig S.H.I.E.L.D.-nél dolgozott és Kapitány mellé állt, de volt idézet a Ponyvaregényből is, pár jelenet meg a képregényből köszönt vissza. A leírtak ellenére mégsem A tél katonája lett az aranyérmes.
Igen, az X-Men: Az eljövendő múlt napjai lett a befutó. Bár A csodálatos Pókember 2 és A tél katonája is több easter eggel rendelkezik, Az eljövendő múlt napjai az apróságok (Stryker gyerekére utalás, amiből majd később lesznek az X-Men 2 történései, az X-Men: Az elsők meghalt szereplői) mellett igazából három jelenettel viszi a díjat: Higanyszál akciója, Apokalipszis megjelenése és a megváltozott jövőnek köszönhetően az élő Jean Grey, Küklopsz párossal, akiket az eredeti X filmekhez hasonlóan Famke Janssen és James Marsden keltett életre. Persze Bryan Singer alkotása amellett, hogy kijavította a korábbi mutánsos mozik hibáit egyfajta tisztelgés volt a régiek előtt és nekem képregényes szempontból az egyik legnagyszerűbb pillanat volt, hogy újra a vásznon láthattam az idősebb Jeant és Küklopszot.


Legjobb jelmez, smink
     Amennyire az előző kategóriában szinte esélytelen volt A galaxis őrzői, itt olyannyira esélyes, hogy viszi is a díjat. Gamora, Drax, Nebula és ebben a kategóriában a kedvencem, Ronan remekül festettek. Pókember végre képregényhű öltözéket kapott, az Electro – Zöld Manó páros sem festett rosszul, Amerika Kapitány a Secret Avengers jelmezben akciózott egy ideig, Tél katonája badass volt, míg az X-Mennél csak a múltbéli Magnetót, Mystique-t emelhetjük ki, de összességében Star-Lord és szedett-vedett csapatával nem vehették fel a versenyt.


Folytatás következik 


Don-Atello díjátadója 2. rész

Fontosabb női mellékszereplő híján a látvány és zene kategóriákkal folytatjuk Szuperhős Oscar-díjunkat.

Legjobb vizuális effektek
     Egy szuperhős filmben elengedhetetlen a vizuális effektek és páran az elmúlt évekből a kategória királyai közé kerültek, elég, ha a Bosszúállókra vagy az Acélemberre gondolunk. Idén A galaxis őrzői egyértelműen csatlakozhat hozzájuk. Xandar és a többi bolygó gyönyörűek, Groot és Rocket Racoon elképesztően részletgazdagra sikerültek és az akciójelenetek is hihetetlenül szépek lettek.
A galaxis őrzőivel csak A csodálatos Pókember 2 vehette fel a versenyt. Electro és Pókember harcjelenetei rendkívül látványosak, de én úgy éreztem, hogy csatáik rövidre sikerültek. Az Amerika Kapitány: A tél katonája Sólyom repülésein és a S.H.I.E.L.D. anyahajókon kívül nem fektetett akkora hangsúlyt a CGI-ra, emiatt is tudott nagyobb szerepet kapni a krimi vonal, míg az X-Men: Az eljövendő múlt napjaiban a csatajelenetek, az Őrszemek és Higanyszál pár perce készülhetett számítógépes utómunkálattal, de itt sem a vizuális effektek voltak a középpontban.


Legjobb hős téma
    A zene kategóriát azért bontottam több részre, mert van, amikor a hősnek, antihősnek kimondottan jól sikerült a témája, viszont a többi szám maximum egy erős közepes szintjét hozza, és van, amikor a zenei albumból nincs egyetlen kiugró darab sem, mégis élvezet hallgatni a számokat, a betétdalokról nem is beszélve. Most jöjjön a legjobb hős téma kategória.
Amerika Kapitány Henry Jackman Taking a Stand számával szállt versenybe, ami akkor hallható a filmben, amikor a főhős elmenekül a Triskelionból. Ebben nincs meg az a patriótaság, ami a Kapitányt jellemezte az első résznél, ez egy modern szám, egy modern világhoz, s bár egyáltalán nem rossz, de kevés egyediség szorult belé.
James Hornert Hans Zimmer váltotta fel, így korunk egyik legjobb zeneszerzője felelt A csodálatos Pókember 2 audio részéért. A Falmászó kapott heroikus témát, ami mindig felcsendül, ha hősünk éppen akciózik, hol eredeti, hol rockosabb verziójában, de számomra túl rövid lett.
Tyler Bates nem készített külön-külön témákat a Galaxis őrzői tagjainak, egységesen kaptak egy számot, ami először a Kyln Escape-ben csendül fel, majd aztán szinte az összes akció résznél. Hősies, megjegyezhető, de nagyon hasonlít a Bosszúállók indulójára, s már-már a szerző túl is használja.
Bryan Singer visszatérésével együtt John Ottman is újra elmerülhetett a mutánsok világában. A zeneszerző visszahozta az X-Men 2-höz írt témáját, amit először a Future majd a Welcome Back végén hallható. Kicsit modernizálta, de éppúgy benne van a nosztalgia-faktor is, sőt talán a jelképe is annak, hogy bizony visszatértek és jó formában vannak a mutánsok, ráadásul itt van még a Charles Xaviernek írt Eredet – Time hatású Hope is. Ezek miatt viszi is a díjat az X-Men: Az eljövendő múlt napjai.


Legjobb gonosz téma
    Ebben a kategóriában ketten kapásból ki is esnek. Az egyikük A galaxis őrzői, mivel Ronan nem kapott egy megjegyezhető, antihőshöz méltó témát, míg a másik az X-Men: Az eljövendő múlt napjai, mivel sem Trask, sem az Őrszemek nem kaptak saját zenét. Utóbbiakhoz talán a két Time’s Up szám tartozik, ahol éppen a jövőben mészárolják le a mutánsokat, ráadásul a film verziójú Time’s Up végén Henry Jackman X-Men: Az elsőkben hallható Magneto témája (Frankenstein’s Monster) is visszaköszön.
Az Amerika Kapitány: A tél katonájában már jobb a helyzet. A film fő antihőséhez írt The Winter Soldier szerintem remek lett. Kb. hasonlóan megfoghatatlan számomra, mint A sötét lovagban Joker témája. Azonban azokat is megértem, akik zenei merényletnek tartják (pl. a filmzene.net oldalról Gregus Péter), hiszen nem jöhet be mindenkinek ez az indusztriális, elektronikus egyveleg, ráadásul dallam sincs igazán, számomra mégis passzol a badass Tél katonájához.
Ebben az évben azonban nem a Tél katonája nyert, hanem A csodálatos Pókember 2-ből Electro. Nem tudom, hogy Hans Zimmernek mennyi munkája volt ebben, de abban biztos vagyok, hogy a társszerzőként feltűntetett The Magnificent Six formáció (Pharrell Williams, Johnny Marr, Michael Einziger, Junkie XL, Andrew Kawczynski, Steve Mazzaro) sokat segített a mesternek. Ez a dubstepes vonulat tökéletes választás volt Electróhoz és Hans Zimmer is kicsit kimozdult a komfortzónájából, ráadásul itt szintén jellemző az, ami a korábbi Hans Zimmeres szuperhős-filmekben (kivéve Batman: Kezdődik!) hogy a film gonosza kapta zeneileg a több figyelmet. Kár, hogy a filmben hosszabb időre sohasem hallhattuk a refrént, mert vagy a csata volt rövid vagy a számból más részek kerültek felhasználásra (Still Crazy) a továbbiakban, így Electro témáját csak a Score lemezen hallható Electro Suite-ban tudjuk teljes valójában élvezni. Aztán itt van még a másik ellenfél is, Harry Osborn Zöld Manója. Az ő megszületéséhez írt Sum Total a szirénával nem rossz, de igazán a Pókember elleni csatában, az I’m Goblin tételben teljesedik ki, bár Electro témája azért sokkal izgalmasabb, jobb.


Legjobb Score
    Elemeztem már a hősöknek és antihősöknek írt témákat, de vajon összességében melyik filmnek volt a legjobb zenéje?
Hát nem az Amerika Kapitány: A tél katonájának. Winter Soldier témája jól passzol az akciótételekhez (The Causeway, Into the Fray), az End of the Line érzelmes, de nem olyan, amit ne hallottunk volna korábban és ez a többi számra is igaz. Henry Jackman ha éppen nem az elektronikus számokkal foglalkozott, akkor más Hans Zimmer tanoncok munkáit hallgathatta, mert igazából ez a két stílus jellemzi A tél katonája Score-ját.
A másik három versenyzőn sokat vívódtam. A galaxis őrzői akciószekvenciái jól sikerültek (The Big Blast, The Final Battle Begins, The Pod Chase), ahogy az érzelmesebb pillanatok is (Black Tears, Groot Cocoon, Sacrifice) a csapat témáját pedig már ecseteltem, de Ronan témájának hiánya elrontja az összképet. Az X-Menek a zenei hős és antihős kategóriában is jól szerepeltek, a visszautazás által kicsit a 70-es évekbe is belehallgathattunk, ráadásul Ottman az eddigi Singer filmekhez hasonlóan a vágó pozícióját is betöltötte, aminek következtében tökéletesen tudta, hogy melyik jelenethez milyen zene illik. A csodálatos Pókember 2 zenéi viszont változatosabbak, ez köszönhető Electro megszokottól merőben eltérő témájának, és ugye Pókember és Zöld Manó is saját muzsikával képviselte magát, viszont a drámai rész annyira nem erős. Az tény, hogy komplexitásban egyik sem veszi fel a versenyt Az acélemberrel vagy A sötét lovag – Felemelkedéssel, hiszen ennél a két filmnél rendben van a hős és antihős témája, az akciórészek izgalmasak, pörgősek, míg az érzelmesebbek drámaiak, meghatóak. Valamelyik kitétel mindhárom esélyesnél hiányzik, de a változatosság miatt és azt, ahogy Zimmer vegyítette Electro és Pókember témáit A csodálatos Pókember 2 viszi a díjat.


Legjobb Betétdal(ok)
     A legjobb látvány kategóriához hasonlóan itt is óriási előnnyel indult A galaxis őrzői és be is váltották az Aranyszobrot. A megszokottól eltérően itt a betétdaloknak, melyek a 70-es évekből érkeztek szerepük is van, hiszen Peter Quillnek, azaz Star-Lordnak az Awesome Mix Vol 1. nevű válogatás kazetta az egyetlen emléke a Földről, a készítők pedig kiváló érzékkel válogatták ki a számokat, elég, ha az előzetesekből ismert Blue Swede – Hooked on a Feelingre gondolunk, de van itt még David Bowie-tól, a Jackson 5-tól és Greenbaumtól is sláger.
A csodálatos Pókember 2 rendelkezik még több betétdallal, mindegyikben Hans Zimmer is közreműködött. Kapásból itt van a stáblista alatt hallható, videoklippel rendelkező It’s on Again Alicia Keystől és Kendrick Lamartól. Pharrell Williams a lassabb Here-rel, képviselte magát, míg Czarina Russell a tucatpop Within the Webet (First Day Jam) adta elő. Hans Zimmer és Alvin Risk felturbózták Electro témáját, de ez a fajta dubstep már sok volt nekem. A második lemezen megtalálhatjátok a The Neigbourhood – Honest számot, LIZtől a That’s My Mant, valamint Phosphorescenttől a Song for Zulát, ami a filmben is hallható volt, ám engem egyik sem győzött meg arról, hogy berakjam a lejátszási listámba. Mindközül tényleg az It’s On Again a legjobb.
Az Amerika Kapitány: A tél katonájában egyedül csak Marvin Gaye – Trouble Man című száma szerepelt. Akkor hallható, amikor a Kapitány felébred a kórházban, ezt követően pedig több más szereplő sorsának alakulását is láthatjuk. Passzol a film végéhez a Trouble Man, de A galaxis őrzőinek jobb a felhozatala.
Az X-Men: Az eljövendő múlt napjaiban két szám szerepelt. Roberta Fleck – The First Time Ever I Saw zenéjére mindkétszer Logan ébredt fel, míg Jim Croce – Time in Bottle alkotására Higanyszál parádézott. Utóbbi a film legviccesebb jelenete, de a teljes hatásfokhoz a Time in Bottle is kellett, de így is a Marvel furcsa csapata nyert ebben a kategóriában.


Folytatás következik.

Don-Atello díjátadója 1. rész

2014-ben Amerika Kapitány a Bosszúállók nélkül harcolt a Hydrával, Pókember újra behálóhintázott és felvette a harcot Electróval valamint Harry Osbornnal, az X-Menek két idősíkon küzdöttek az Őrszemek ellen, míg a Galaxis őrzői megmentették a Galaxist. Szerkesztőtársammal más-más módon hoztuk el nektek a Szuperhős Oscar-díjátadót, én először a filmekben nyújtott színészi teljesítményeket fogom honorálni Aranyszobrokkal.

Legjobb színész (hős)
    2014 igazán jó év volt nemcsak szuperhős-filmek terén, hanem a főszereplőket alakító színészek is odatették magukat. Nálam idén Chris Evans Amerika Kapitánya lett a befutó. Az első résznél talán néhol még bizonytalankodott, de a Bosszúállókban már hitelesebb volt, ráadásul a Vasemberékkel való kaland óriási lökést adott neki is és karakterének is, A tél katonájában pedig olyat alakít, hogy most már mindenki úgy véli, nála senki sem hozhatná jobban Amerika Kapitányt.
Chris Pratt Star-Lordjának első helyén is sokat vívódtam, mivel ő volt az, aki összeverbuválta és összetartotta a csapatot, ám végül azért nem lett aranyérmes, mert neki osztozkodnia kellett a játékpercen, míg vetélytársa, bár kapott támogatást, azért kiemelkedett közülük. Az X-Men: Az eljövendő múlt napjaiból két színészt is jelöltem, ám Hugh Jackman Farkasa végre először hagyta a többieket kibontakozni, ezáltal a korábbi csapatos mutáns filmekhez képest háttérbe szorult a visszautazás ellenére is, James McAvoy Charles Xavier Professzora pedig csak a film végén csillogtatta meg igazán X-Men vezetői szerepét, előtte még Farkasnak utat kellett mutatnia neki. Andrew Garfield Pókemberéről viszont már az elején tudtam, hogy esélye sincs a győzelemre. Nem azért, mert nem volt hiteles Peter Parker/Pókember, de a sok szál, főként a szerelmi vonal, teljesen rátelepedett Marc Webb alkotására, emiatt igazán sem Peter, sem szuperhős alteregója nem tudott középpontba kerülni.


Legjobb színész (gonosz)
    Több jobb gonosz volt idén, bár egyikük sem érte el Loki vagy Joker szintjét. Lee Pace Ronanja A galaxis őrzőiből nem lett rossz, de bőven lehetett volna jobb is, ha többet szerepel és megismerjük a múltját, így viszont megmaradt egy újabb potenciális gonosznak. Jamie Foxx Electrójáról is hasonlóan vélekedek, bőven több volt a színészben és a karakterben is. Az X-Menből Michael Fassbender Erik Lensherrét/Magnetóját ide lehet venni, bár én személy szerint sohasem gondoltam Magnetóra az X-Menek főnemeziseként. Persze a színész újra megmutatta kvalitásait, remekül hozza a fiatal Magnetót, de Peter Dinklage Bolivar Traskja és az általa létrehozott Őrszemek voltak a mutánsok igazi veszélyforrásai. Dinklage jól alakított, de számomra volt nála jobb.
Már csak az Amerika Kapitány: A tél katonája két gonosza, Robert Redford Alexander Pierce minisztere és Sebastian Stan Tél Katonája maradt hátra a felsorolásból. Redfordnál mindenképpen értékelendő, hogy nem érte be a minimummal, ahogy azt társai szokták egy blockbuster film esetében, de nálam idén Sebastian Stan lett a nyertes. Keveset beszélt a filmben, mégis annyira badass volt a mozgása, a kinézete, Henry Jackman hozzá írt témája pedig még egyet dobott rajta.


Legjobb színésznő (hős)
     A legjobb színésznő kategóriánál biztos voltam abban, hogy Emma Stone Gwen Stacyje A csodálatos Pókember 2-ből utolsó lesz. 2012-ben az első részben nyújtott alakításával ő volt abban az évben a legjobb színésznő számomra és most sem az alakítással volt gond, mert Emma Stone jól hozta Gwen Stacyt, hanem a filmre rátelepedő szerelmi szállal és az ezáltal keletkező felesleges, kínos párbeszédekkel, ami miatt pl. Electro sem tudott kibontakozni és Pókember is háttérbe szorult.
Zoe Saldana Gamorájával ugyanaz a probléma, mint Star-Lorddal: a rendező megtalálta a csapat tagjainál az egyensúlyt, de emiatt egyikük sem került a rivaldafénybe, ami egy ilyen csapatos filmnél nem is baj.
Szerintem Scarlett Johansson Fekete Özvegye és Jennifer Lawrence Mystique-je versenyezhetett igazán az első helyért. Johansson most hozta szerintem a legjobb formáját, működött a kémia közte és a Kapitány között, de én Jennifer Lawrence-nek adom az aranyszobrot. Bár tény, hogy a szuperhősnők még mindig sok esetben csak asszisztálnak, Mystique is igazából ide-oda táncol, hol Erik, hol Charles befolyásolja, de a többiekkel ellentétben ő tényleg a sztori mozgató rugója volt, a szerepet pedig Lawrence a tőle megszokott szinten hozta.


Legjobb férfi mellékszereplő
    Volt, aki a jó és volt, aki a rossz oldalt erősítette, de előző kategóriákhoz hasonlóan mellékszereplő szinten is egy eléggé erős mezőny alakult ki. Kapásból itt van Antony Mackie Sam Wilsonja/Sólyomja, aki hozta, amit kellett: egy-két vicces beszólás és Kapitány segítése, valamint a film leglátványosabb részei ő hozzá tartoztak.
A galaxis őrzőiből is itt van Michael Rooker Yonduja és Dave Bautista Draxa. Előbbi Star-Lordot kergeti egy ideig, majd az utolsó harc során segít a csapatnak, de csakis a Gömb miatt, utóbbi pedig egy brutális harcos és nem mellesleg kifinomult módon beszél, de ugyanúgy osztozik a perceken, ráadásul az Őrzők közül őt ismerjük meg a legkésőbb.
Nicholas Hoult Bestiája többnyire Rozsomákot és Charles-t segítette, meg néha megküzdött Magnetóval, mást nem igazán csinált.
Dane DeHaan Harry Osbornja volt számomra a legjobb idén. Viszonylag későn láthatjuk először a filmben, majd jön a Peterrel való barátsága, közben pedig az Oscorpban is vannak teendői. Szerintem DeHaan jól hozta a betegségét mindenáron megfékezni kívánó karaktert, ebben az állapotban vált igazán szimpatikussá, bár Zöld Manóként talán a vicsorgást nem kellett volna erőltetnie és jó pár szerintem fontosabb jelenetét is kivágták a végleges verzióból, de idén nekem ő volt a legsokoldalúbb mellékszereplő.



Folytatás következik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése